DRUK PLAKATÓW – PLAKATY REKLAMOWE KRAKÓW WIELICZKA

 

Plakaty reklamowe druk Kraków

.

PROJEKTOWANIE I DRUK PLAKATÓW REKLAMOWYCH

Polecamy w naszej ofercie kolejny produkt reklamowy będący połączeniem działu poligrafii i druku wielkoformatowego, czyli PLAKAT. Bardzo często nasi klienci nie do końca postrzegają różnicę pomiędzy plakatem a ulotką, myląc te dwa produkty. Plakat reklamowy – informacyjny czy też afisz, to zupełnie inny produkt niż ulotka – folder – katalog. Czym się różnią, jakie mają przeznaczenie ? Zacznijmy od początku i wyjaśnijmy na czym polegają główne różnice.

Tablice reklamowe informacyjne promocyjne - Kraków Wieliczka

CO TO JEST PLAKAT I CZY RÓŻNI SIĘ OD ULOTKI.

Plakat i ulotka to drukowane produkty działu poligrafii. Ich głównym zadaniem jest dokonanie przekazu informacji zawartej w treści produktu. Plakat w odróżnieniu od ulotki jest dużo większego formatu, z inaczej zaprojektowaną grafiką. Musi spełniać funkcję szybkiego skondensowanego przekazu informacji – reklamy. Plakat w formie graficznej oparty jest na bogatej, krzykliwej kolorystyce mającej go wyróżnić z otaczającego tła. Plakaty z reguły zadrukowane są treścią graficzną zapełniającą cały format docelowy swojej powierzchni. Treści i hasła eksponowane na plakacie maja za zadanie w sposób uproszczony przekazać najważniejsze informacje w jak najkrótszym czasie. W odróżnieniu od ulotki są dużo większego formatu (zaczynają się od formatu A2). Adresowane są do innej grupy docelowej i mają przeznaczenie głównie Outdoorowe. W skrócie, aby nie rozwodzić się dłużej nad porównaniami – plakaty to duże produkty poligraficzne o zminimalizowanej treści do najważniejszych haseł przewodnich – nastawione na szybki i skondensowany przekaz.

PLAKATY REKLAMOWE  –  RODZAJE PLAKATÓW I PODSTAWOWE ZASTOSOWANIA

Plakat reklamowy ze względu na swoje przeznaczenie możemy podzielić na kilka grup. Pierwszym czynnikiem, który powinniśmy brać pod uwagę to planowane miejsce ekspozycji. W tym przypadku podział będzie dokonany na PLAKATY ZEWNĘTRZNE (outdoorowe) oraz wewnętrzne, czyli do ekspozycji nie narażonej na warunki atmosferyczne. Plakaty zewnętrzne muszą być drukowane w wersji wodoodpornej i na materiałach, które zwiększą ich długość ekspozycji. Plakaty do zastosowań wewnętrznych nienarażone na działanie promieniowania UV czy też opadów deszczu możemy drukować farbami wodnymi bez dodatkowych zabezpieczeń.  Następną dość istotną grupą produktową utworzoną pod względem planowanego 24 godzinnego przekazu to:

PLAKATY DO PODŚWIETLEŃ – PODŚWIETLANE PLAKATY REKLAMOWE

Kaseton reklamowy podświetlany oraz wydruk naklejki foliowej przyklejonej na szybie wystawowej.

Jest to dość specyficzna grupa produktowa, gdyż ze względu na planowaną nie typową ekspozycję, musza być drukowane na specjalnych mediach podkładowych. Najczęściej spotykanymi podkładami to backlight oraz citylight. Są to folie i papiery o dużej przepuszczalności światła, powodujące, że pod wpływem tylnego podświetlenia, prezentowana grafika jest bardzo wyraźnie i czytelnie eksponowana.  Plakaty do podświetleń z reguły sa projektowane pod konkretne, określone formaty kasetonowych podświetlanych prezenterów. W przypadku różnej wielkość prezenterów, projekt graficzny plakatów musi być tak dopasowany do zmiennych formatów, aby treść zawarta na nich była identycznie identyfikowana z przekazem całej zaplanowanej kampanii reklamowej.

Plakaty reklamowe Kraków - wybór techniki druku

Jaką techniką drukować plakaty ?

METODY DRUKU PLAKATÓW – JAKĄ TECHNIKĘ DRUKU WYBRAĆ?

W zależności od planowanej ilości zamówienia plakatów i ich docelowego przeznaczenia, możemy dobrać odpowiednią technikę druku. Ze względu na dużą ilość zmiennych mających wpływ na ostateczną wycenę gotowego produktu, przyjmijmy założenie kalkulacji plakatu o wymiarach B1 (980cm x 680cm) na papierze kredowanym o gramaturze 130gr w standardowej technice ekspozycji (nie podświetlana – z zastosowaniem wewnętrznym.) Cena pojedynczego gotowego egzemplarza będzie zależała od wielkości nakładu jednorazowego. Zasada jest bardzo prosta – im większy nakład tym cena za pojedynczy egzemplarz spada. Podyktowane jest to rozłożeniem przygotowalni (naświetlanie, klisze, płyty) na większą ilość egzemplarzy. Zatem planowanie techniki wykonania plakatów uzależnione jest przede wszystkim od nakładu i przeznaczenia.

DRUK OFFSETOWY – najtańsza metoda druku dużych nakładów

– stosujemy tam gdzie potrzebujemy dużej ilości plakatów o takiej samej treści i formacie. Nie jest wymagana wodoodporność, odporność na warunki atmosferyczne w tym promieniowanie UV.   Najlepszy stosunek ceny do ilości.
Opłacalne nakłady od 50/100/500/1000 egz.
Przykładowa cena (przy wysokich nakładach) zaczyna się poniżej 1,00 zł/szt.

DRUK SITODRUKOWY PLAKATÓW – pośrednia metoda do zadań specjalnych

– stosujemy wszędzie tam, gdzie nakład jest pośredni i wymagana jest wodoodporność i pełna odporność na promieniowanie UV i czynniki atmosferyczne. Metoda sitodrukową stosujemy przy planowaniu dłuższych ekspozycji plakatów, lub media podkładowe wymagają specjalnych przeznaczeń. Opłacalność kalkulowana tak jak w przypadku druku offsetowego – im większy nakład tym cena niższa. Polecane nakłady: 50/100/250/500/1000egz.

CYFROWY DRUK – NAJBARDZIEJ POPULATNA TECHNIKA DRUKU PLAKATÓW REKLAMOWYCH.


Jak już sam nagłówek wskazuje ta metoda jest najbardziej popularnym i ogólnie dostępnym sposobem na wydrukowanie spersonalizowanych plakatów reklamowych – informacyjnych czy afiszy. W zależności od potrzeb i przeznaczenia druk odbywa się już od 1 sztuki, w dowolnym formacie, bez żadnych ograniczeń (prócz oczywiście formatowych). Druk odbywa się metodą bezstykową, bez dodatkowych kosztów związanych z przygotowalnią. Druk bezpośrednio na wielu ciekawych materiałach podkładowych. Jak widzimy pojawiają się same plusy – gdzie, więc są minusy tej techniki druku?  Najbardziej istotnym minusem w porównaniu do druku w poprzednich prezentowanych technikach jest cena jednostkowa wydrukowanej pracy. Jest ona zdecydowanie wyższa od offsetu czy sitodruku. Ale wszędzie tam, gdzie potrzeby wysokich nakładów nie są priorytetem, personalizacja druku wchodzi na plan pierwszy, czy też istnieje konieczność zastosowania różnych podkładów w tym i artystycznych, druk cyfrowy nie ma konkurencji. Proces produkcyjny również przemawia na duży plus tej technologii produkcyjnej – dzisiaj projekt dzisiaj plakat to realny czas wykonania.

DRUKOWANE PLAKATY WIELKOFORMATOWE – KONKLUZJA.

Wybór techniki druku plakatów zależy w głównej mierze od nakładu i przeznaczenia. Jeżeli nakłady mają być wysokie i zastosowania są standardowe – wybierajmy metody powtarzalne czyli druk offsetowy jako najlepsza alternatywa cenowa. W przypadku gdy zależy nam na personalizacji druku, posiadamy nietypowe formaty docelowe i wymagamy aby były wydrukowane na różnych mediach podkładowych – wybierzmy CYFROWY DRUK WIELKOFORMATOWY.