Brief
to dokument, który tworzymy i przekazujemy agencji reklamowej na początku naszej współpracy. Jest on zbiorem wszystkich informacji dotyczących zlecenia, które przekazujemy lub planujemy przekazać do realizacji. Zawiera on wszystkie dane odnośnie produktu – usługi, naszych oczekiwań czy innych istotnych kwestii pozwalających przygotować strategię. Jest to dokument techniczny i powinien być napisany prostym – czytelnym – zrozumiałym językiem. Najczęściej brief ma objętość od jednej do kilku stron A4. Precyzuje – określa główny cel, jaki chcemy osiągnąć realizując przedsięwzięcie reklamowe. Agencja marketingowa, która go otrzymała na podstawie tego dokumentu, podejmuje odpowiednie działania, tworzy strategię i optymalizuje elementy ujęte w dokumentacji zlecenia. Dąży do wykonania zadania, jakie mamy zamiar zlecić na jak najwyższym poziomie skuteczności.
Brief przedprodukcyjny
to właśnie od niego zależy, jak będzie wyglądała nasza współpraca, oraz jakie efekty uzyskamy. W briefie możemy umieścić wiele różnorodnych danych i dostarczyć konkretnych informacji agencji reklamowej, która będzie tworzyła i realizowała naszą reklamę, usługę, kampanię reklamową. Im więcej ich podamy, tym bardziej precyzyjne jest zadanie do realizacji i większa szansa na sukces. Brief daje nam również możliwość wpłynięcia na losy tworzenia kampanii reklamowej i przyczynienia się do sukcesu samego spotu. W dalszej części przedstawiamy odpowiedzi na pytania, czym jest brief, co powinno znaleźć się w dobrym briefie i jak napisać taki dokument. Przedstawiamy również porady i podpowiadamy, dlaczego ten dokument jest aż tak ważny.
Dlaczego brief jest tak ważny i warto go wykonać starannie?
Dokument ten jest jednym z najważniejszych, jakie przekazujemy firmie (zleceniobiorcy) na początku naszej współpracy. Wiele osób lekceważy ten dokument i przekazuje go w formie grzecznościowej bez konkretnych danych lub oddaje go pół pusty – nie uzupełniony. Sytuacja taka jest bardzo niekomfortowa oraz może być wręcz szkodliwa we współpracy pomiędzy przyszłymi partnerami. Pierwszym powodem, dla którego brief jest tak istotny, jest komunikacja i współpraca z agencją marketingową. Jeśli opiszemy w nim dane naszej firmy, osoby odpowiedzialne za projekt, oczekiwania czy formę komunikacji, współpraca z agencją marketingową będzie odbywała się szybciej i z mniejszą ilością potencjalnych problemów.
Doprecyzowanie istotnych elementów zlecenia (współpracy) może powstrzymać chaos w zarządzaniu kampanią i umożliwić reagowanie na pojawiające się problemy. Kolejnym powodem, dla którego warto wykonać rzetelny brief, jest możliwość wpłynięcia na sukces naszej kampanii reklamowej. Dzięki poprawnie wykonanemu briefowi ułatwiamy pracę agencji, przez co przyczyniamy się od ostatecznego sukcesu zamawianej reklamy – kampanii reklamowej. Brief pozwala również na podstawie dokładnych informacji podejmować trafne decyzje, przez samą agencję co będzie przynosiło pozytywne skutki. Jest to jedna z niewielu możliwości wspomożenia firmy reklamowej i wpłynięcia na sukces kampanii promocyjnej.
W jakiej formie powinien być przygotowany brief?
Wiele osób zastanawia się jak stworzyć dobry brief. Jest to proste, jeśli będziemy kierować się kilkoma zasadami. Pierwsza z nich to forma i styl pisania. Brief powinien być pisany prostym i zrozumiałym językiem. Tym, co liczy się w nim najbardziej, są dane i informacje. Warto również używać odpowiedniego formatowania — czcionek czy pogrubień, aby podkreślić najważniejsze dane. Dobrym pomysłem jest również wstawienie infografik czy wykresów, aby jak najdokładniej zobrazować dane. Brief jest też dokumentem technicznym, przez co nie powinien zawierać wypełniaczy czy form grzecznościowych. Powinniśmy w nim umieszczać same dane potrzebne do wykonania kampanii tak, aby były one czytelne i zrozumiałe dla firmy reklamowej.
Jak napisać i co powinien zawierać brief?
Wykonanie dobrego briefu wymaga od nas jedyne poświęcenia odrobiny uwagi i przestrzegania kilku elementów. Jeśli je spełnimy, będziemy w stanie samodzielnie napisać poprawnie ten ważny dokument. Pierwszym elementem, który powinien znaleźć się w briefie, są dane naszej firmy. Formalne podanie adresów e-mail, numerów telefonów czy adresów i wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za projekt z ramienia naszej firmy jest priorytetem. Pozwala to komfortowo współpracować i zapobiega niedomówieniem czy problemom w komunikacji. W tym miejscu warto również dokładnie opisać produkt, usługę, który oferujemy i chcemy sprzedać. Agencje marketingowe w tym miejscu i tak robią dokładny research, ale to my znamy nasz produkt najdokładniej i warto tą wiedzą podzielić się. Kolejną sekcją jest miejsce, w którym powinniśmy opisać dotychczasowe działania podjęte na rzecz promocji produktu. Jest to ważne, gdyż agencja uwzględni je w swojej kampanii. Jeśli dany typ marketingu np. teksty sponsorowane sprawdzały się, agencja również może kontynuować tę opcję. Może również odpowiednio zmienić strategię lub ją uzupełnić.
W drugiej części dokumentów musimy dokładnie sprecyzować cel jaki chcemy osiągnąć poprzez planowane przedsięwzięcie marketingowe. Pozwoli podjąć to odpowiednie środki i efektywnie wykonać całą kampanię. Dobrym posunięciem jest również sprecyzowanie, na jakich formach reklamowanym zależy nam najbardziej czli podanie własnych preferencji odnośnie kampanii reklamowej. Nawet jeśli ich nie mamy, warto ten element ująć w briefie. Mając takie informacje, zespół tworzący reklamę będzie wiedział, że musi liczyć się z naszymi koncepcjami. Kolejnym elementem, który jest jednym z najważniejszych jest grupa docelowa do której planujemy dotrzeć. Powinniśmy określić w niej jasno osoby, do jakich ma trafiać reklama. Pozwala to efektywnie wydawać budżet, przygotować odpowiednią formę reklamy. Jak również pozwoli na dostosowanie formy przekazu do osób w odpowiednim wieku lub statusie w społeczeństwie. Im dokładniej określimy, na jakich klientach nam zależy i do kogo chcemy dotrzeć, tym działania agencji marketingowej będą trafniejsze i bardziej skuteczne.
Brief powinien zawierać konkretnie sprecyzowane informacje
W briefie ostatnią część stanowić mogą sprawy organizacyjne związane z samą reklamą. Pierwszym takim elementem jest podanie budżetu i harmonogramu kampanii reklamowej. Ustalając budżet, warto podać nieco niższą sumę reklamową. W razie problemów finansowych lub nieprzewidzianych wydatków będziemy mieli z czego je uregulować, a kampania będzie niezagrożona. Tak samo powinniśmy postąpić, podając harmonogram kampanii. Jeśli założymy nieco krótszy termin, to nawet w razie pewnych opóźnień kampania będzie niezagrożona, a my nie doświadczymy „katastrofy marketingowej.”
Jeśli samodzielnie nie potrafimy wykonać – napisać poprawnego briefu, zdecydowanie warto poprosić o pomoc profesjonalistów i zamówić usługę tworzenia briefu. Na rynku bez problemu znajdziemy osoby – firmy, które po krótkiej rozmowie z nami pomogą stworzyć nam taki dokument. Dzięki temu nie oddamy go pustego lub nieodpowiednio przygotowanego.
Zobacz również – może Cię zainteresuje: