CMYK
CMYK – co oznacza ten tajemniczy skrót?
Bardzo często spotykacie się Państwo z tym enigmatycznym określeniem korzystając z usług firm reklamowych, agencji marketingowych, drukarni itp. Z pewnością też zastanawialiście się czego dotyczy, gdzie się go stosuje? O co właściwie chodzi z tym “cmykiem” i dlaczego jest generalnie ważnym pojęciem?
Czym zatem jest CMYK?
W wielkim skrócie jest to skrótowa nazwa podstawowego zestawu 4 kolorów używanych w drukarstwie wielobarwnym – poligrafii. Określenie to stosowane jest najczęściej w odniesieniu do podstawowego zestawu kolorów spotowych z których tworzona jest wydrukowana grafika pełnokolorowa.
CMYK – to składowa podstawowych 4 kolorów
Podstawowym zestawem wymienionej powyżej nazwy, jest zestaw kolorów składających się z angielskojęzycznego skrótu od pierwszych liter nazw kolorów CYJAN, MAGENTA, YELLOW, BLACK. Zestaw tych 4 podstawowych barw pozwala nam na wydrukowanie każdej ilustracji – zdjęcia – grafiki, uzyskując pełno kolorowy obraz wynikowy. Zestaw tych kolorów jest podstawowym elementem w poligrafii i druku – dlatego też dobrze jest znać choćby podstawowy zakres informacji dotyczący tego tematu.
C” – CYAN (Cyjan)
w barwie określanego jako odcień niebieskiego. Pochodnymi są kolory typu szafir, błękit, turkus, jasno – ciemnoniebieski odcień podstawowy. Wszelkie odcienie zieleni i kolory pośrednie. Intensywność barwy zielonej uzyskujemy poprzez dodawanie do koloru CYJAN w odpowiednich proporcjach koloru żółtego.
M” – MAGENTA (madżenta)
jako czysty kolor określany jest jako „purpurowy” najczęściej po zmieszaniu z kolorem żółtym (yellow) otrzymujemy różnego rodzaju pochodne w barwie czerwonej. Po dodaniu koloru czarnego uzyskujemy barwy z rodziny brązowych – czekoladowych
Y” – YELLOW (żółty)
to kolor w barwie zbliżony do znanego nam czystego koloru żółtego. Najczęściej po. zmieszaniu z innymi kolorami z rozbarwienia CMYK otrzymać możemy odcienie pomarańczu (po dodaniu magenty), pochodnych odcieni barwy zielonej (po zmieszaniu z CYJANEM) i wszystkich innych składowych barwy podstawowej.
„K” – BLACK (czarny)
kolor zbliżony barwą do odcienia 100% czarnego. Jednakże poprzez swoją transparentność – nie jest uznawany za „kolor głębokiej czerni” Aby uzyskać efekt „ładnego głębokiego” koloru czarnego powinniśmy go stworzyć z domieszką innych kolorów z palety CMYK. W zależności od techniki druku i indywidualnego ustawienia (kalibracji) maszyn drukujących składową czarnego robimy z zestawienia kolorów dodatkowych.
Kolor czarny – jak uzyskać głęboki odcień czarnej barwy?
Wbrew pozorom uzyskanie pięknej głębokiej barwy czarnej nie jest takie proste. Z logicznego punktu widzenia wystarczyłoby w projekcie zaznaczyć 100% koloru Black aby spodziewać się pięknie wyczernionego “smolistym odcieniem koloru czarnego” np. tła, napisu, apli, czy tekstu. Tu mamy raczej przykrą wiadomość, kolor czarny będzie wyglądał bardziej jak kolor głęboki szary, niż ten pożądany. Co zatem należy zrobić? Odpowiedź jest prosta użyć koloru złożonego z CMYK’a w odpowiednich proporcjach.
Tworzenie czarnego koloru składowego – jak to zrobić?
Jak widać na zaprezentowanej powyżej infografice – kolor czarny z oznaczeniem 100% wypełnienia black – nie wygląda jak stuprocentowy czarny o głębokim odcieniu. Sprawia wrażenie koloru bardzo ciemno szarego, ale nie czarnego. Porównując z pierwszym od lewej strony kolorem “czarnym składowym” oznaczonym: BLACK_100% | CYJAN_100% | MAGENTA_100% | YELLOW_100%. Z pewnością każdy widzi różnice w odcieniu barwy czarnej. Pierwsza próbka jest to właśnie kolor składowy – czarny. Oczywiście proporcje barw są bardzo mocno przesadzone – wręcz można powiedzieć, że absolutnie niezgodne ze sztuką drukarską. Suma składowych koloru wynosi 400% co jest wartością bezwzględnie za dużą! Tak przygotowany kolor czarny w druku będzie po prostu zalany i będzie wyglądał fatalnie. Jaką zatem składową CMYK zastosować aby uzyskać efekt “głębokiej czerni”?
Składowa: K100% + M60% + C50% + Y40% – stworzy nam bardzo mocny czarny na granicy przelewania. Sumaryczna wartość kolorów sportowych wynosi 270% – jest to wartość graniczna używana w druku na materiałach chłonących farbę. Podkłady matowe, podkłady transparentne o wybarwieniu satynowym, siatki mesh, materiały banerowe matowe itp.
W przypadku druku na podkładach słabo chłonących np. papier kredowany, folie błyszczące, materiały frontlight z wykończeniem błyszczącym radzimy stosować zestaw barwny CMYK do Black według poniższego wzoru „głębokiej czerni”:
K100% + Magenta 40% + Cyjan 40% + Yellow 20%
Główna zasada jest aby nie przekraczać sumy składowych kolorów CMYK wartości 200%
CMYK – Jak łączyć barwy spotowe aby otrzymać żądany kolor wynikowy?
To jest temat jak przysłowiowa rzeka, gdyż podstawowy zakres barwny który możemy otrzymać z mieszania tych kolorów „CMYK-owych” wynosi ponad 16 mln odcieni. Bardzo trudno by nam było zaprezentowanie takiego zestawu w tym artykule lub nawet w rozbudowanych próbnikach kolorystycznych . Skupmy się zatem na tych najbardziej popularnych kolorach i najczęściej używanych w druku – reklamie – prezentacji.
Poniżej kilka przykładów najbardziej popularnych kolorów cmyk w postaci czystej i składowej.
Kolor biały – najczęściej używany kolor w poligrafii
To barwa nie zawierająca żadnych kolorów z gamy CMYK a jest najczęściej używanych kolorem jak podkład wzorcowy pod druk. Należy do tzw. barw neutralnych.
Kolor CYJAN – czysta składowa CMYK
Jako pojedynczy kolor nie zmieszany przedstawia w druku czysty odcień jasnoniebieskiego odcienia. Po zmieszaniu z innymi kolorami może otwierać barwy odcienia granatowego, zielonego i wszystkich pochodnych.
Kolor ŻÓŁTY – czysta składowa CMYK
Jako pojedynczy kolor nie zmieszany przedstawia w druku czysty odcień zimnego odcienia żółtego. Po zmieszaniu z innymi kolorami np. magentą może otwierać szeroki gamount barwy pomarańczowej, czerwonej,
Kolor CZERWONY (RED) – kolor składowy CMYK
– to kolejny bardzo popularny zestaw. Uzyskujemy go poprzez zmieszanie 100% Yellow + 100% Magenty. Zmniejszając procentowo nasycenie żółtego kolorem „purpurowym” zbliżymy się do koloru pomarańczowego.
Kolor POMARAŃCZOWY (Orange) – kolor składowy CMYK
– zestaw CMYK uzyskany ze składowych: 100% Yellow + 50% Magenta. Po zwiększeniu nasycenia magenty zbliżamy się do odcieni od jasno czerwonego (ciemno pomarańczowego) do czystego koloru czerwonego. Tzw. kolor „krwisto czerwony” posiadają w swoich logotypach: „Coca Cola”, „Marlboro”. Przykład kolorystyki czerwonej powyżej.
Kolor ZIELONY (Green) – kolor składowy CMYK
– intensywny zestaw wzorcowy uzyskujemy ze zmieszania 100% koloru CYJAN + 100% Żółtego. W celu rozjaśnienia, uzyskania mniej nasyconych barw odejmujemy od cyjanu odcień żółtego. Nie tracimy wtedy podstawowego bazowego koloru barwy opartej na CYJANIE.
Kolor CIEMNO NIEBIESKI (Dark Blue) – kolor składowy CMYK
– intensywna barwa tego odcienia uzyskuje się po zmieszaniu 100% CYJANU + 100% Magenty. Uzyskujemy relatywnie ciemny odcień wysyconego koloru niebieskiego zwanego czasami „kolorem Refleks Blue”. Zmniejszając procentowo wartość koloru “Magenta” – odcień niebieskiego będzie zmniejszał swoją intensywność aż do czystego koloru CYJAN.
CMYK to praktycznie nieograniczona paleta barw uzyskiwana poprzez mieszanie 4 kolorów składowych.
Jak już pisaliśmy z tych magicznych czterech kolorów podstawowych jesteśmy wstanie stworzyć każdy kolor, który jest wstanie zarejestrować nasze oko. Paleta barwna CMYK to podstawa podstaw w druku i poligrafii. Ten model kolorystyczny używany jest praktycznie we wszystkich technologiach nowoczesnych odmian druku tak stykowego (offset, sitodruk, laser) jak również bezstykowego (ink jet).
Zobacz również – może Cię zainteresuje?