Druk wielkoformatowy-wybór technologii druku?

Drukarnia wielkoformatowa

DRUK WIELKOFORMATOWY

– DRUKARNIA WIELKOFORMATOWA.
JAKĄ TECHNIKĘ DRUKU WYBRAĆ?

Druk wielkoformatowy

to w ostatniej dekadzie najbardziej dynamicznie rozwijająca się technika używana w produkcji reklam, wystawiennictwa i POS. Nieustające zmiany, nowe techniki, bardziej wydajne urządzenia powodują, że klienci zaczynają się powoli gubić w rodzajach, przeznaczeniu i zastosowaniu poszczególnych rodzajów. Zacznijmy, więc od usystematyzowania pewnych zagadnień produkcyjnych, nie zagłębiając się zbytnio w rozwiązania technologiczne.  Porównamy najbardziej popularne techniki druku przez pryzmat konkretnego produktu reklamowego

Drukarnia wielkoformatowa

DRUK SOLWENTOWY
– NAJTAŃSZA I NAJBARDZIEJ POPULARNA TECHNIKA DRUKU WIELKOFORMATOWEGO

Już w samym tytule, zawarliśmy niektóre zalety druku solwentowego. Jego popularność i powszechność, szerokie możliwości stosowania stawia go na pierwszym miejscu wśród ogólnie dostępnych i stosowanych technik drukarskich. Przypominamy, że jest to technika druku bezstykowego, opartego na tuszach rozpuszczalnikowych, które wnikają w strukturę podgrzanego materiału. Bardzo szeroka gama materiałów podkładowych, na których możemy realizować proces druku, stanowi niezaprzeczalny atut tej techniki. W zależności od wymagań, druk solwentowy może dodatkowo podzielić na dwie kolejne grupy w  oparciu na używane tusze i głowice drukujące generujące różne wielkości nakładanej kropli atramentu generującego wielkość rastra.
Podział ten stanowi rozgraniczenie na wielkoformatowy druk solwentowy tzw. Twardy – „hard solwent” oraz solwent miękki – nazywany często „solwentem ekologicznym” lub „light solwentem”.  W skrócie, solwent twardy to mniejsza dokładność, ake większa trwałośc wydruków. Stosowany jest głównie do wytwarzania reklam narażonych na większe możliwości uszkodzeń lub planowana dłuższą niż standardowy okres ekspozycję. Wydruki na solwencie twardym – wytrzymują nawet kilkuletnią ekspozycję bez zabezpieczeń dodatkowych. Oczywiście długość ekspozycji grafiki jest uzależniona od sposobu i warunków eksploatacji danego produktu.

Do grupy reklam mocno eksploatowanych zaliczamy:

–  druk reklam na plandekach samochodowych
– druk na foliach używanych do tworzenia reklam na samochodach
– druk na potrzeby przydrożnych tablic reklamowych – informacyjnych
– druk na materiałach billboardowych
– druk na wielkoformatowych siatkach mesh
– druk grafik reklamowych na banerach o długim czasie ekspozycji

O ile w przypadkach eksploatacji na samochodach czy plandekach samochodowych zaleca się zastosowanie laminatów ochronnych, o tyle pozostałe grupy reklam, mogą być eksploatowanego bez tego środka ochronnego.

Druk solwentowy na foliach samochodowych
Systemy szybkiej prezentacji - roll up-promocja

Druga grupa wyodrębniona z działu wielkoformatowego druku solwentowego, to tzw. „Light solwent” zwany również super precyzyjnym. W odróżnieniu od poprzedniej techniki, solwent precyzyjny nadaje się wszędzie tam gdzie priorytetem jest wysoka – fotograficzna jakość z minimalnym rastrowaniem. Wielkośc kropli nakładanego tuszu na poziomie 10/15 pkl, stanowi ten rodzaj druku idealnym w zastosowaniach wystawienniczych – prezentowanych z bliskiej odległości od oglądającego. Technika precyzyjnego druku solwentowego, używana jest do produkcji między innymi: – systemów wystawienniczych – plakatów wielkoformatowych – cityboardów – wszelkiego rodzaju naklejek i nalepek wysokiej rozdzielczości – produktów typu roll up, x-baner, ścianek PopUp  I wielu innych produktów gdzie priorytetem nadrzędnym jest niska cena w stosunku do jakości wydrukowanej pracy.

.

WIELKOFORMATOWY DRUK UV

TECHNIKA DRUKU OPARTA NA TUSZACH UTWALANYCH promieniami UV.

Nowsza technika druku w porównaniu z drukiem solwentowym. Jakość druku wyższa od przemysłowych maszyn „Hard solwentowych”, zbliżona do super precyzyjnych wydruków fotograficznych. Możliwość bezpośredniego druku na materiałach płaskich i transparentnych, poprzez druk kolorem białym, jako poddruk pod grafikę właściwą. Wielkoformatowy druk UV jest bardzo ważnym uzupełnieniem możliwości zastosowania nietypowych materiałów podkładowych.
Do grupy tych możemy zaliczyć:
– druk bezpośredni na szkle
– druk na płytach laminowanych
– druk bezpośredni na płytach warstwowych typu DiBond – TuBond itp.
– możliwość druku z roli na materiałach nie narażonych na zaginanie – załamywanie.

Drukarka wielkoformatowa -UV
Wielkoformatowy druk grafik pełnokolorowych

Największą zaletą tej techniki jest jest odporność na promieniowanie UV, odporność na wszelkie warunki atmosferyczne, niskie i wysokie temperatury. Niestety podobnie jak w druku solwentowym, należy wspomnieć o ograniczonej odporności na uszkodzenia mechaniczne i ścieranie. Kolejnym dość ważnym czynnikiem w porównaniu do poprzedio omawainej grupy wydruków wielkoformatowych – jest zdecydowanie wyższa cena druku. Co w dzisiejszej dobie nieustannej pogoni za obniżaniem kosztów – nakładów na reklamę, ma niebagatelne znaczenie.

WIELKOFORMATOWY DRUK TERMOTRANSFEROWY

DRUK TERMOSUBLIMACYJNY – DRUK NA TKANINACH – FLAGACH – TRANSPARENTACH

Kolejną trzecią omawianą techniką druku, to druk termo sublimacyjny nazywany również drukiem termo transferowym.  Jest to technika druku zbliżona do druku solwentowego, z tą różnicą, że stosuje się tu inny rodzaj tuszy z innym przeznaczeniem docelowym. Druk odbywa się w tzw. Lustrzanym odbiciu na materiałach transfertowych a następnie za pomocą prasy – stołów grzewczych, obraz jest transferowany na powierzchnię docelową. Druk termotransferowy użwany jest głównie do produkcji flag, transparentów, obrusów reklamowych, ręczników z nadrukami indywidualnymi itp. W opcji małoformatowej, dzięki tej technice możemy wykonywać nadruki na wszelkiego rodzaju gadżetach reklamowych, odzieży reklamowej.
Wielkoformatowy druk termo transferowy w naszym przypadku najczęściej używany jest do produkcji flag reklamowych i transparentów.

.

Druk reklamowy na tkaninach, flagach, transparentach

WIELKOFORMATOWY DRUK LATEKSOWY

EKOLOGICZNA TECHNIKA DRUKU WIELKOFORMATOWEGO

Kolejną techniką która jest mniej popularna od pozostałych, jest technika druku oparta na tuszach lateksowych – wodnych. Jest to nowy rodzaj druku, tożsamy z drukiem solwentowym, jednakże poprzez użycie bezwonnych, nieagresywnych tuszy pigmentowych, jest uznawana za technikę druku pro ekologiczną. Produkty drukowane przy użyciu tej techniki sa dopuszczone do kontaktów z żywnością, posiadają atesty umożliwiające stosowanie wydruków z pomieszczeniach typu szpitale, przychodnie zdrowia, przedszkola, żłobki. Możliwość ekspozycji zaraz po wydrukowaniu – bez potrzeby leżakowania i czasu niezbędnego na odparowanie np. rozpuszczalnikowych farb solwentowych, stawia tą technikę druku przed możliwościami wielkoformatowych drukarni solwentowych,

Drul lateksowy - ekologiczna odmiana druku

CENA WYDRUKÓW W ROZBICIU O TECHNOLOGIĘ DRUKU.

Ile kosztuje druk wielkoformatowy?

cennik usług reklamowych - agencja reklamy samart

W zależności od użytej techniki zróżnicowana może być cena za ten sam produkt końcowy. Dlatego też w kontakcie przedprodukcyjnym należy upewnić się czy wybrana i proponowana technika druku jest optymalnie dobrana do potrzeb klienta.  Poniżej przedstawiamy w kolejności ogólny podział cenowy w zależności od techniki:

– WIELKOFORMATOWY DRUK SOLWENTOWY – HARD SOLWENT  – najtańsza technika druku
– WIELKOFORMATOWY DRUK SOLWENTOWY –  LIGHT SOLWENT – pośrednia cena
– WIELKOFORMATOWY DRUK TERMOTRANSFEROWY – droższa od druku solwentowego
– WIELKOFORMATOWY DRUK UV – droższa od druku sublimacyjnego, ale tańsza od lateksowego
– WIELKOFORMATOWY DRUK LATEKSOWY  –  najdroższa technika druku wielkoformatowego.

2 Comments

  • Roman9 listopada 2017 z 13:57

    Dzień dobry.
    Sprawa wygląd następująco. Chciałem zrobić reklamę na tylnej szybie samochodu. Szyba jest przyciemniana i po naklejeniu tekstu od wewnątrz właściwie go nie widać. Myślałem nad tym aby nakleić reklamę na zewnątrz szyby. Chciałbym żeby litery i logo były wycięte. Moje pytanie jest takie, co Państwo o tym sądzą i jaką technologię by Państwo polecali żeby była trwała? Zaznaczam, że nie ma w tej reklamie żadnych motywów graficznych. Szyba też nie jest płaska. Samochód to Toyota avensis kombi.
    Pozdrawiam Roman Jarzmik

  • Samart Team9 listopada 2017 z 15:51

    Dzień dobry.
    W nawiązaniu do zapytania:
    + najlepszym wyjściem będzie dobranie odpowiednio kontrastowej folii z grupy folii polimerowych i zastosowanie grafiki wycinanej ploterem. Oczywiście pozostanie problem wycieraczki tylnej szyby, która niestety nie ułatwi zadania. Wszystkie wątpliwości postaramy się rozwiać na etapie projektu grafiki. W przypadku zainteresowania tematem, zapraszamy do kontaktu bezpośredniego z BOK i ewentualne podjechanie tym samochodem do naszej pracowni w celu zwymiarowania i przygotowania sensownej opcji graficznej, która spełni Pana oczekiwania.
    Pozdrawiamy SamART Team

Leave a Comment

Reklamy świetlne i podświetlane diodami LEDReklamowe naklejki magnetyczne - reklama na magnesach