Druk wielkoformatowy-wybór technologii druku?

Drukarnia wielkoformatowa

DRUK WIELKOFORMATOWY.

 JAKĄ TECHNIKĘ DRUKU WYBRAĆ?

Druk wielkoformatowy

to w ostatniej dekadzie najbardziej dynamicznie rozwijająca się technika używana w produkcji reklam, wystawiennictwa i POS. Nieustające zmiany, nowe techniki, bardziej wydajne urządzenia powodują, że klienci zaczynają się powoli gubić w rodzajach, przeznaczeniu i zastosowaniu poszczególnych rodzajów. Zacznijmy, więc od usystematyzowania pewnych zagadnień produkcyjnych, nie zagłębiając się zbytnio w rozwiązania technologiczne.  Porównamy najbardziej popularne techniki druku przez pryzmat konkretnego produktu reklamowego

Drukarnia wielkoformatowa

Druk solwentowy – najtańsza i najbardziej popularna technika prezentacji treści reklamowych.

Już w samym tytule nagłówka, zawarliśmy niektóre zalety druku solventowego. Jego duża popularność, szerokie możliwości stosowania, odporność na warunki atmosferyczne, stawia go na pierwszym miejscu wśród ogólnie dostępnych i stosowanych technik drukarskich. Przypominamy, że jest to technika druku bezstykowego, opartego na tuszach rozpuszczalnikowych, które wnikają w strukturę podgrzanego materiału. Bardzo szeroka gama materiałów podkładowych, na których możemy realizować proces druku, stanowi niezaprzeczalny atut tej techniki. W zależności od wymagań, druk solwentowy może dodatkowo podzielić na dwie kolejne grupy w  oparciu na używane tusze i głowice drukujące generujące różne wielkości nakładanej kropli atramentu generującego wielkość rastra.
Podział ten stanowi rozgraniczenie na wielkoformatowy druk solwentowy tzw. Twardy – „hard solwent”, „mild solwent”oraz solwent miękki – nazywany często „solwentem ekologicznym” lub „light solwentem”.  W skrócie, solwent twardy to mniejsza dokładność detali – czcionek itp, ale większa trwałość i odporność wydruków na warunki atmosferyczne i uszkodzenia mechaniczne. Stosowany jest głównie do wytwarzania reklam narażonych na większe możliwości uszkodzeń lub planowana dłuższą niż standardowy okres ekspozycję. Wydruki solwentem „twardym” – wytrzymują nawet kilkuletnią ekspozycję bez zabezpieczeń dodatkowych. Oczywiście długość ekspozycji grafiki jest uzależniona od sposobu i warunków eksploatacji danego produktu.

Do grupy reklam mocno eksploatowanych zaliczamy:

–  druk reklam na plandekach samochodowych
– druk na foliach używanych do tworzenia reklam na samochodach
– druk na potrzeby przydrożnych tablic reklamowych – informacyjnych
– druk na materiałach billboardowych
– druk na wielkoformatowych siatkach mesh
– druk grafik reklamowych na banerach o długim czasie ekspozycji

O ile w przypadkach eksploatacji na samochodach czy plandekach samochodowych zaleca się zastosowanie laminatów ochronnych, o tyle pozostałe grupy reklam, mogą być eksploatowanego bez tego środka ochronnego.

Druk solwentowy na foliach samochodowych
Systemy szybkiej prezentacji - roll up-promocja

Druga grupa wyodrębniona z działu wielkoformatowego druku solwentowego, to tzw. „Light solwent” zwany również super precyzyjnym. W odróżnieniu od poprzedniej techniki, solwent precyzyjny nadaje się wszędzie tam gdzie priorytetem jest wysoka – fotograficzna jakość z minimalnym rastrowaniem. Wielkośc kropli nakładanego tuszu na poziomie 10/15 pkl, stanowi ten rodzaj druku idealnym w zastosowaniach wystawienniczych – prezentowanych z bliskiej odległości od oglądającego. Technika precyzyjnego druku solwentowego, używana jest do produkcji między innymi: – systemów wystawienniczych – plakatów wielkoformatowych – cityboardów – wszelkiego rodzaju naklejek i nalepek wysokiej rozdzielczości – produktów typu roll up, x-baner, ścianek PopUp  I wielu innych produktów gdzie priorytetem nadrzędnym jest niska cena w stosunku do jakości wydrukowanej pracy.

.

WIELKOFORMATOWY DRUK UV

TECHNIKA DRUKU OPARTA NA TUSZACH UTRWALANYCH promieniami UV.

Nowsza technika druku w porównaniu z drukiem solwentowym. Jakość druku wyższa od przemysłowych maszyn „Hard solwentowych”, zbliżona do super precyzyjnych wydruków fotograficznych. Możliwość bezpośredniego druku na materiałach płaskich i transparentnych, poprzez druk kolorem białym, jako poddruk pod grafikę właściwą. Wielkoformatowy druk UV jest bardzo ważnym uzupełnieniem możliwości zastosowania nietypowych materiałów podkładowych.
Do grupy tych możemy zaliczyć:
– druk bezpośredni na szkle
– druk na płytach laminowanych
– druk bezpośredni na płytach warstwowych typu DiBond – TuBond itp.
– możliwość druku z roli na materiałach nie narażonych na zaginanie – załamywanie.

Drukarka wielkoformatowa -UV
Wielkoformatowy druk grafik pełnokolorowych

Największą zaletą tej techniki jest jest odporność na promieniowanie UV, odporność na wszelkie warunki atmosferyczne, niskie i wysokie temperatury. Niestety podobnie jak w druku solwentowym, należy wspomnieć o ograniczonej odporności na uszkodzenia mechaniczne i ścieranie. Kolejnym dość ważnym czynnikiem w porównaniu do poprzedio omawainej grupy wydruków wielkoformatowych – jest zdecydowanie wyższa cena druku. Co w dzisiejszej dobie nieustannej pogoni za obniżaniem kosztów – nakładów na reklamę, ma niebagatelne znaczenie.

WIELKOFORMATOWY DRUK TERMOTRANSFEROWY

DRUK NA TKANINACH – FLAGACH – TRANSPARENTACH

Trzecią omawianą techniką, to metoda druk termo sublimacyjnego. Jest to technika zbliżona do druku solwentowego, z tą różnicą, że stosuje się tu inny rodzaj tuszy drukarskich oraz stosuje się odmienny proces technologiczny przy transferowaniu grafik. Druk odbywa się w tzw. lustrzanym odbiciu na materiałach transfertowych a następnie za pomocą pras – stołów grzewczych, obraz jest transferowany na powierzchnię docelową. Druk termotransferowy użwany jest głównie do produkcji flag, transparentów, obrusów reklamowych, ręczników z nadrukami indywidualnymi itp. W opcji małoformatowej, dzięki tej technice możemy wykonywać nadruki na wszelkiego rodzaju gadżetach reklamowych, odzieży roboczej –  reklamowej – promocyjnej.

Druk reklamowy na tkaninach, flagach, transparentach

WIELKOFORMATOWY DRUK LATEKSOWY

EKOLOGICZNA TECHNIKA DRUKU WIELKOFORMATOWEGO

Kolejną techniką która jest mniej popularna od pozostałych, jest technika druku oparta na tuszach lateksowych – wodnych. Jest to nowy rodzaj druku, tożsamy z drukiem solwentowym, jednakże poprzez użycie bezwonnych, nieagresywnych tuszy pigmentowych, jest uznawana za technikę druku pro ekologiczną. Produkty drukowane przy użyciu tej techniki sa dopuszczone do kontaktów z żywnością, posiadają atesty umożliwiające stosowanie wydruków z pomieszczeniach typu szpitale, przychodnie zdrowia, przedszkola, żłobki. Możliwość ekspozycji zaraz po wydrukowaniu – bez potrzeby leżakowania i czasu niezbędnego na odparowanie np. rozpuszczalnikowych farb solwentowych, stawia tą technikę druku przed możliwościami wielkoformatowych drukarni solwentowych,

Drul lateksowy - ekologiczna odmiana druku

CENA WYDRUKÓW W ROZBICIU O TECHNOLOGIĘ DRUKU.

Ile kosztuje druk wielkoformatowy?

cennik usług reklamowych - agencja reklamy samart

W zależności od użytej techniki zróżnicowana może być cena za ten sam produkt końcowy. Dlatego też w kontakcie przedprodukcyjnym należy upewnić się czy wybrana i proponowana technika druku jest optymalnie dobrana do potrzeb klienta.  Poniżej przedstawiamy w kolejności ogólny podział cenowy w zależności od techniki:

– DRUK WIELKOFORMATOWY  SOLWENTOWY – HARD SOLWENT  – najtańsza technika druku – największa wytrzymałość.
– DRUK WIELKOFORMATOWY SOLWENTOWY –  LIGHT SOLWENT – pośrednia cena – średniookresowe zastosowania – wyższa jakość od hard solwentu
– DRUK WIELKOFORMATOWY SOLWENTOWY – ECO SOLWENT – wyższa cena od light i hard solwent – najmniejsza odporność – najwyższa jakość.
– DRUK WIELKOFORMATOWY TERMOTRANSFEROWY – droższa od druku solwentowego – wysoka jakość – relatywnie wysoka cena.
– WIELKOFORMATOWY DRUK UV – droższa od druku termotransferowego, ale tańsza od lateksowego – bardzo dobra odporność na promieniowanie UV.
– WIELKOFORMATOWY DRUK LATEKSOWY  –  najdroższa technika druku wielkoformatowego. Bardzo wysoka jakość – brak występowania cyklo hexanolu w składzie tuszy. Wysoka odporność na warunki zewnętrzne.

Zobacz również:

2 Comments

  • Roman9 listopada 2017 z 13:57

    Dzień dobry.
    Sprawa wygląd następująco. Chciałem zrobić reklamę na tylnej szybie samochodu. Szyba jest przyciemniana i po naklejeniu tekstu od wewnątrz właściwie go nie widać. Myślałem nad tym aby nakleić reklamę na zewnątrz szyby. Chciałbym żeby litery i logo były wycięte. Moje pytanie jest takie, co Państwo o tym sądzą i jaką technologię by Państwo polecali żeby była trwała? Zaznaczam, że nie ma w tej reklamie żadnych motywów graficznych. Szyba też nie jest płaska. Samochód to Toyota avensis kombi.
    Pozdrawiam Roman Jarzmik

  • Samart Team9 listopada 2017 z 15:51

    Dzień dobry.
    W nawiązaniu do zapytania:
    + najlepszym wyjściem będzie dobranie odpowiednio kontrastowej folii z grupy folii polimerowych i zastosowanie grafiki wycinanej ploterem. Oczywiście pozostanie problem wycieraczki tylnej szyby, która niestety nie ułatwi zadania. Wszystkie wątpliwości postaramy się rozwiać na etapie projektu grafiki. W przypadku zainteresowania tematem, zapraszamy do kontaktu bezpośredniego z BOK i ewentualne podjechanie tym samochodem do naszej pracowni w celu zwymiarowania i przygotowania sensownej opcji graficznej, która spełni Pana oczekiwania.
    Pozdrawiamy SamART Team

Leave a Comment

Długi weekend majowy - jak pracujemy?Pakiet promocyjny Roll UP