ONE WAY VISION – folia OWV
One Way Vision – gdzie i jak je stosować?
Folia One Way Vision – jak i gdzie ją stosować ? Jest to rodzaj folii samoprzylepnej, do przeklejania powierzchni wymagających transparentności. Najczęściej wykorzystywana jest do klejenia: witryn sklepowych, szyb samochodowych, elementów dekoracji wnętrz itp. Najprościej mówiąc, folia ta ma strukturę podobną do plastra miodu, czyli powierzchni z otworkami (perforacją) o różnym stopniu przepuszczalności światła. Po wyklejeniu, tworzy ona efekt lustra weneckiego – czyli z zewnątrz widać tylko powierzchnię z nadrukowaną grafiką, a z wewnątrz widać wszystko, tylko trochę ciemniej (zależy od parametru przepuszczalności światła).
UWAGA! NIE KLEIMY FOLII PRZED ODPAROWANIEM SOLVENTU Z POWIERZCHNI –
czas odparowania 48 – 72 godziny! Uzależnione od nasycenia wydruku kolorem. Im ciemniejszy tym dłuższy czas odparowania!
ONE WAY VISION – JAK APLIKOWAĆ FOLIĘ ?
Jeżeli folia jest już odparowana (wyleżakowana), a podkład odtłuszczony, (np. przy użyciu środka do mycia okien, alkoholu izopropanolowego itp), możemy przystępować do klejenia. Stosujemy w tym przypadku folię transferową lub papier transferowy, delikatnie naklejając go na folię One Way Vision w celu przeniesienia folii na powierzchnię do klejenia. Kolejną czynnością jest ułożenie (pasowanie wydruku do szyby). W tym przypadku jeżeli wydruk jest duży, wskazana będzie pomocna dłoń współpracownika – aby ułożyć wydruk. Po wstępnej przymiarce, zaczynamy kleić folię od środka jednej strony (lewej lub prawej) posuwając się w kierunku powierzchni jeszcze nie przyklejonej. Robimy to z wyczuciem i bardzo delikatnie, kontrolując czy folia nie ulega nienaturalnym naprężeniom. Jeżeli wszystko odbywa się bez problemów – “raklujemy” zdecydowanie, aby klej lepiej przyległ do powierzchni szyby.
Oddzielenie folii transferowej od przyklejonej do podkładu folii One Way Vision.
Robimy to delikatne, zwracając uwagę, aby nie ściągnąć transferu z folią OWV. Jeżeli folia jest już zaaplikowana na podkład, wtedy zaczynamy proces dogrzewania na szybie, ewentualnie delikatnie dociskając elementy “podnoszące się z powierzchni”. Po tej czynności, dokonujemy oględzin efektu naszej pracy – powinno by wszystko O.K. Kolejnym ale już końcowym etapem, jest delikatne docięcie wydrukowanej grafiki, tak aby pozbyć się elementów nadlewek wydrukowanych do pasowania grafiki. Robimy to przy użyciu specjalnych noży np. firmy “Olfa” z ogranicznikiem głębokości cięcia. Ogranicznik głębokości penetracji końcówki noża stosujemy aby nie uszkodzić (nie porysować powierzchni) na której docinamy wydruk. Cięcie staramy się wykonać jak najbliżej od elementów uszczelki, ale w takiej odległości aby wydruk przez przypadek nie nachodził na gumę.
Należy pamiętać aby nie pozostawiać ostrych końcówek dociętego materiału foliowego. Staramy się wszystkie ostre rogi zaokrąglać – tak aby zminimalizować ewentualny proces odklejania wydruku od szyby.
Klejenie folii ONE WAY VISION na szybach wystawowych – witrynach sklepowych.
Aplikacja – wyklejanie szyb samochodowych jest zdecydowanie trudniejsze od zwykłego klejenia wystaw sklepowych, okien, czy witryn. W tych przypadkach stosujemy dokładnie te same czynności – do najważniejszych należy odtłuszczenie szyby – czyli przygotowanie powierzchni do klejenia. Następnie postępujemy w sposób analogiczny jak przy szybach samochodowych, tyle tylko, że możemy pominąć stosowanie transferu do przeniesienia grafiki. Szyby są płaskie – bez wyobleń czy zaokrągleń, więc wygoda, bezpieczeństwo i komfort pracy jest zdecydowanie większy. Przy oklejaniu wystaw – witryn sklepowych foliami One Way Vision, musimy zwrócić uwagę na problem wilgotności powietrza oraz temperatury zewnętrznej. Nie należy rozpoczynać wyklejania dużych powierzchni z zakładkami w dni które poziom wilgotności względnej przekracza 70%. Przy długotrwałej aurze o tych warunkach wilgotnościowych – folia może się nie “zwulkanizować” z podkładem. Zbyt niska temperatura otocznia może powodował “łamanie się folii” poprzez jest zwiększoną sztywność. Zbyt wysoka temperatura (nasłonecznione miejsca w okresie letnim), powoduje, że folia robi się “gumowa”. Jej naturalna sztywność ulega dużemu osłabieniu i powoduje utrudnienia w pasowaniu i aplikacji grafiki. Dlatego też, doradzamy aby dobrać również porę dnia najlepszą do komfortowego i bezstratnego wyklejenia wydrukowanej folii.
Najczęściej spotykanym błędem wyklejających aplikacje OWV, jest próba klejenia na mokro. Niestety nawet najlepszy płyn poślizgowy i najlepsza dogrzewarka nie będą sobie wstanie poradzić z podnoszącą się folią. Specyfika tego materiału (osłabiona powierzchnia klejowa, poprzez perforację), nie wybacza błędów. Prosimy więc o aplikowanie tej folii zgodnie z naszą krótką instrukcją, a nie będziemy musieli dodrukowywać zniszczonych lub uszkodzonych elementów wyklejanych grafik. 🙂
Folie One Way Vision – dostępne rozmiary i nawoje.
Folia perforowana OWV występuje w konfekcjonowanych rolka o nawojach 30 lub 50 metrów bieżących. Dostępne szerokości rolek to: 98cm, 107cm, 137cm, oraz 160cm. W przypadku potrzeby wyklejenia szerszej powierzchni użytkowej – tyczy się to głównie grafiki reklamowej na szybach zewnętrznych należy wydruk panelować. Panelowanie reklamy – to podział na bryty zgodne z szerokością folii z zastosowaniem odpowiednich zakładek. Zakładki muszą się zgrywać graficznie z elementami wspólnymi klejonej grafiki. Najczęściej stosowaną szerokością zakładek jest 10 milimetrowy element wspólny. Jeżeli klejona grafika jest w znacznej odległości od oglądającego, lub warunki montażu są trudne (wysokościowe oklejanie One Way Vision), należy zastosować zakładki o szerszym polu np. 20mm. Taka szerokość pozwala na bardziej swobodne klejenie poprzez zwiększenie tolerancji na ewentualną korektę aplikowanej folii.
Metody druku na foliach perforowanych One Way Vision.
Druk na foliach perforowanych w zależności od przeznaczenia końcowego może odbywać się w kilku technikach. Pierwszą i najczęściej stosowaną , jest wielkoformatowy druk solwentowy. Następnie możemy użyć technologii wielkoformatowego druku UV. Przy większych powtarzalnych seriach możemy zastosować technikę stykową – czyli sitodruk. Ze względu na wielkość powierzchni do oklejenia i powtarzalność nakładu te trzy technologie są najczęściej stosowane. Można jeszcze dokonać podziału ze względu na wymaganą trwałość – czyli planowaną długość – czas ekspozycji i wymaganą jakość. Jeżeli zamawiający (inwestor) planuje ekspozycję grafiki na 10 piętrze biurowca, w okresie ponad 24 miesięcznym należy bezwzględnie zastosować technikę druku wielkoformatowego opartą na technologii solwentu w opcji “hard solwent”. Wydruki na foliach One Way Vision wykonane w tej technologii mają wielokrotnie zwiększoną odporności na promieniowanie UV w porównaniu do np. “Eco solwentu”. Jeżeli grafika drukowana na foliach perforowanych ma mieć wymaganą mniejszą “światło odporność” i jest eksponowana z bliższej odległości od oglądającego. możemy stosować wszelkie inne odmiany druku i dostępne technologie: druk eco solwentowy, light solwent, solwent miękki itp.
Laminacja ochronna folii One Way Vision – wymysł, czy konieczność ?
Bardzo ważne zagadnienie, często pomijane w temacie druku na foliach samoprzylepnych w tym i na foliach One Way Vision . Niektóre drukarnie czy agencje reklamowe, uparcie twierdzą, że metoda druku wielkoformatowego jest odporna na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne. Niestety prawda jest zupełnie inna. Druk wielkoformatowy, w tym również na foliach One Way Vision jest odporny w stopniu ograniczonym na działania tak promieni UV jak i uszkodzeń mechanicznych – np. ścierania – wycierania – blaknięcia. Druk np. solwentowy jest odporny na niskie i wysokie temperatury, jest odporny na warunki atmosferyczne, typu opady deszczu czy śniegu, ale nie jest w 100% odporny na promieniowanie UV – a tym bardziej na wycieranie się nałożonej cienkiej powłoki grafiki reklamowej. W tych uzasadnionych przypadkach “na pomoc” przychodzi nam laminacja wydruków – czyli powłoka ochronna dla wydrukowanej grafiki.
Laminować folię One Way Vision – oto jest pytanie?
Jak zwykle ten aspekt należy rozważyć w zależności od kilku parametrów. Gdzie będziemy eksponować grafikę One Way Vision? Jak długo planujemy eksploatację wydruku ? Jaka jest lokalizacja – położenie obiektu z nadrukowaną folią względem padania promieni słonecznych?. Jeżeli będziemy znać odpowiedź na te trzy podstawowe pytania – jesteśmy wstanie doradzić czy wydruk należy laminować czy też jest to zbędny proces. Przykłady? Czemu nie…? 🙂 Dla reklamy o częstych rotacjach w przedziale np. 6 miesięcznym na witrynie sklepu zlokalizowanego od strony północnej -laminowanie wydruku jest zbędne. Ale grafika zlokalizowana na 8 piętrze biurowca, gdzie planowany czas eksponowania folii One Way Vision przekracza okres 1 roku – zdecydowanie zalecamy laminację ochronną. To samo tyczy się reklam nawet średniookresowych, ale eksponowanych na szybach samochodów. W tym przypadku laminacja jest raczej koniecznością – niż wymysłem. Jeżeli planujemy częstą rotację wydrukowanej grafiki odradzamy proces dodatkowych zabezpieczeń.
Konkluzja: laminowanie Folii One Way Vision zależy od przeznaczenia i oczekiwań w stosunku do planowanego czasu ekspozycji prezentowanej grafiki. W przypadku planowania krótkookresowej prezentacji, laminacja tylko podroży finalną cenę reklamy i w tym przypadku raczej odradzamy stosowanie laminowania wydruków.
Zobacz również – może cię zainteresuje: