KOSZULKI Z NADRUKIEM WŁASNYM
Koszulki z nadrukiem są dość rzadko stosowaną i całkiem niedocenianą formą reklamy. Tymczasem w wielu sytuacjach i dla wielu firm będą stanowiły one naprawdę doskonały pomysł na budowanie wizerunku. Jak dokładniej działa mechanizm takich gadżetów reklamowych jak koszulki z nadrukami? Kto powinien zainwestować w takiego rodzaju gadżety i kiedy je rozdawać? Co zyskujemy inwestując w t- shirty z nadrukiem? W jaki sposób zaprojektować takie koszulki z nadrukiem? Na te wszystkie pytania odpowiemy pokrótce poniżej.
Jakie koszulki mogą mieć nadruk reklamowy?
Już na wstępie należy poruszyć jedną dość istotną kwestię, a mianowicie tego, jakie rodzaje koszulek mogą mieć nadruk? Otóż standardowo będą to zwykłe bawełniane, najprostsze na świecie t- shirty. To jednak nie wszystko. Przede wszystkim bowiem dzisiaj warto powiedzieć o tym, że coraz częściej także spotyka się koszulki z nadrukiem różnego innego rodzaju. Mogą to być koszulki sportowe z elastycznego materiału, koszulki na ramiączka wycięte mocniej pod pachami, czy też bardziej ekskluzywne koszulki polo. Wybór obecnie jest naprawdę spory i wiele zależy tu od rodzaju firmy, która chce w ten sposób się reklamować.
Koszulki z nadrukiem własnym – dlaczego odnoszą taki sukces?
Skupmy się jednak na tym, dlaczego w zasadzie takie koszulki „działają”? Jakim cudem logo firmy czy jej nazwa albo inny nadruk związany z firmą pomoże nam znaleźć – tudzież utrzymać klientów? Otóż u zdecydowanej większości osób zmysł wzroku jest dominujący. Obserwujemy dziennie miliony rzeczy, jednak zapamiętujemy świadomie niewiele z nich. Podświadomie więcej jednak i tu musi zadziałać jakiś mocniejszy bodziec np. zdziwienie, miłe wspomnienie.
Przykładowo wyobraźmy sobie, że idziemy ulicą, mijamy różne szyldy sklepów turystycznych, przeglądając przy okazji witryny. Które z nich zapamiętamy? Wcale niekoniecznie będą to sklepy rzeczywiście obiektywnie najlepsze. Szukając później jakiś akcesoriów turystycznych odruchowo pójdziemy tam, gdzie coś nas zaciekawiło – witryna była ładnie skomponowana, właściciel sprawiał wrażenie profesjonalisty itp.
Koszulka reklamowa stanowić będzie wzmocnienie takiego sygnału. Wyobraźmy sobie, że w opisanej powyżej sytuacji , kilka dni po spacerze bierzemy udział w biegu. Zwycięzca biegu będzie miał na sobie koszulkę z logo jednego ze sklepów turystycznych, których witryny wcześniej oglądaliśmy. Gdzie potem odruchowo pójdziemy? Oczywiście właśnie do tego sklepu!
Co ciekawe pod kątem psychologicznym – nie działa to za bardzo w drugą stronę. Po pierwsze – raczej nie zwrócimy uwagi na koszulkę osoby, która przegrała bieg, ale też nie skojarzymy negatywnie takiej firmy.
Oczywiście takie podświadome skojarzenia nie działają tylko i wyłącznie w przypadku zwycięzców biegu. W stosunku do danej firmy zbudujemy je także wówczas, kiedy sami będziemy nosili taką koszulkę i będzie ona nam się podobała. Kiedy ktoś nam bliski będzie ją nosił, gdy zobaczymy uśmiech na twarzy przechodnia z taką koszulką i oczywiście w wielu innych sytuacjach.
Koszulki z nadrukiem własnym to inwestycja
Co w zasadzie zyskujemy inwestując w tego typu koszulki. Wiadomo – powyżej opisany został mechanizm reklamy. Warto jednak wspomnieć o kilku specyficznych właściwościach koszulek reklamowych, których stanowczo nie posiadają inne gadżety jak np. ołówki, długopisy, zapalniczki itp. gadżety.
1. 1) Budowanie poczucia przynależności
No właśnie przede wszystkim koszulki z nadrukiem doskonale wręcz budują poczucie przynależności. Z tego właśnie powodu określane są jako „społeczny gadżet reklamowy”. Doskonale nadają się one do wszelkich stowarzyszeń, grup, drużyn.
Z tego także powodu, takie koszulki nadają się także dla pracowników danej firmy. Często właściciele firm traktują koszulki dla pracowników, jak coś, co ma po prostu pomóc klientom w identyfikacji, kto jest pracownikiem Teamu. Z tym możemy spotkać się chociażby w salonach fryzjerskich, jubilerskich, sklepach z odzieżą, firmach np. reklamowych 🙂 Tymczasem, jeśli dodatkowo taka koszulka z nadrukiem własnym będzie naprawdę ciekawie skomponowana i utrzymana w ładnym stylu, to stanie się wizytówką firmy. Klient będzie odbierał firmę jako dbającą o pracowników, wizerunek, będzie nas postrzegał jako firmę z pomysłem i elegancką.
1. 2) Szeroki zakres odbiorców
Warto jeszcze dodać, że w zasadzie takie koszulki trafiają do znacznie większej grupy odbiorców niż standardowe gadżety reklamowe. Tutaj bowiem mamy do czynienia z nieco mocniejszą formą wizualną. Taka koszulka z nadrukiem trafia nie tylko i wyłącznie do właściciela i jego rodziny, znajomych, lecz także do wielu przechodniów, innych klientów sklepu.
Kto powinien zainwestować w koszulki reklamowe?
Zasadniczo ,jak zostało to wspomniane powyżej, taki gadżet również absolutnie fenomenalnie sprawdza się w przypadku pracowników danej firmy. Jeśli zatem pracodawcy zależy na budowaniu wizerunku firmy, to zasadniczo koszulka z nadrukiem stanowi naprawdę dobry pomysł.
Ponadto takie koszulki doskonale pasują do wszelkich wydarzeń sportowych a także do organizacji i stowarzyszeń czy klubów sportowych. Zainwestować w nią powinny na pewno zatem firmy zajmujące się właśnie akcesoriami sportowymi czy też finansujące różne kluby albo drużyny.
Koszuli z nadrukiem również sprawdzą się w przypadku różnych szkół czy uczelni. Estetyczne logo uczelni na t– shircie zwycięskiej drużyny rugby na pewno przyczyni się do reklamy.
Projektowania koszulek pod nadruk – o czym nie zapomnieć?
Trzeba na wstępie stanowczo podkreślić jedną, bardzo ważną i istotną sprawę. Otóż niestety istnieje kilka błędów, które mogą doskonały pomysł mogący przynieść nam spore profity, przemienić w prawdziwą porażkę. To stwierdzenie odnosi się także do koszulek mających być skuteczną reklamą naszej firmy. Na co tutaj trzeba szczególnie uważać? Jakich błędów nie możemy popełnić?
Jakość materiału i gramatura koszulek pod nadruk
To jest dość jasna i oczywista sprawa. Na pewno nikt nie będzie chciał nosić koszulki z nadrukiem wykonanej z niskiej jakości materiału. Koszulka która w pierwszym praniu cała się ściągnie i będzie nieestetyczna. Zdecydowanie wówczas, choć jest to rzadkie, uda nam się zbudować negatywne i w dodatku całkiem świadome skojarzenia odnośnie danej firmy.
Niska jakość znakowania – źle zaprojektowana grafika.
To najczęściej popełniane błędy wizerunkowe.
Wiele firm niestety koncentruje się tylko na tym, żeby nadruk koszulki jakoś komponował się z firmą i umożliwiał jej zapamiętanie. Niestety wówczas nieraz zapomina się o estetyce takiego nadruku, a przecież jest to bardzo istotne. Wspomniane zostało wcześniej, że nosząc koszulkę z nadrukiem klient niejako identyfikuje się z daną firmą, produktem, wydarzeniem i przyznaje się do identyfikowania z treścią.
W związku z tym jeśli nadruk nie będzie estetyczny – koszulka nie będzie noszona. Nawet choćby klient bardzo cenił daną firmę, reklamowany produkt albo instytucję. Koszulka z nadrukiem własnym jest nieodłączną częścią stylizacji – siłą rzeczy zatem klient musi się w niej czuć dobrze. Projektując zatem nadruk trzeba także pomyśleć o różnych kwestiach związanych z modą. Trzeba wziąć pod uwagę nie tylko to, czy nadruk będzie estetyczny, lecz również to, czy będzie stylem, barwą czy sposobem wykonania pasował do typu odzieży, jaką nosi grupa społeczna będąca naszymi klientami. Przykładowo inwestując w koszulki z nadrukiem reklamujące nową markę odzieży typu street albo baggy, trzeba bardziej pomyśleć o specyficznej czcionce związanej z rapem niż o eleganckich zawijasach. Albo dajmy mniej oczywisty przykład – jeśli projektujemy koszulki sportowe z nadrukiem dla seniorów pasjonujących się górami, warto, aby miały one jakiś element im bliski np. retro czcionkę.
Koszulki reklamowe muszą być dopasowane do charakteru firmy
Czasem zdarza się także, że koszulki z nadrukiem, niestety są niezbyt dopasowane do charakteru danej firmy. Przykładowo błędem będzie zaprojektowanie dla osób zajmujących się survivalem koszulki w kolorze mocnej czerwieni. Chyba, że w kolorystyce firmy przeważa kolor czerwony. Dlaczego popełniane są podobne błędy? Być może projektant nie mający nigdy nic wspólnego ze sztuką przeżycia tak właśnie pomyślał. Może tak jak w przypadku sportów górskich, tu także czerwień ma pomóc lokalizować drugą osobę i zabezpieczyć ją. Tylko nasuwa się pytanie, czy na pewno takie ma być przesłanie projektowanego wzoru?.
Koszulki z nadrukiem muszą być także dopasowane pod kątem stylu i formy. Przykładowo jeśli produkowane są koszulki dla stowarzyszenia golfistów przez firmę produkującą sprzęt do golfa, w podziękowaniu za wieloletnią współpracę klubu, to warto jednak zainwestować w koszulki polo, a nie t-shirty czy koszulki na ramiączkach.
Znakowanie firmowe odzieży – nowe możliwości promocji i reklamy
Koszulki reklamowe z nadrukiem własnym charakteryzuje pewna uniwersalność, ale przede wszystkim bardzo mocne budowanie przynależności do firmy oraz kreowanie jej wizerunku. Warto zatem dobrze go zaprojektować, wykonać w odpowiedniej technice, na dobrym materiale podkładowym. Tak aby został doceniony przez nas a przede wszystkim przez tych, którzy mają go nosić.