druk wizytówek - cennik wizytówek drukowanych cyfrowo

Laminowanie UV reklam – wymysł czy konieczność?

Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, powinniśmy znać kilka podstawowych informacji.Na czym polega laminacja? W ogromnym skrócie, jest to uszlachetnienie druku, mające poprawić jego odporność na promieniowanie UV oraz uodpornić wydruk na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne. Bardzo często podnosi on również końcowy efekt wizualny, nadając grafice głębi a kolorom nasycenia.

Generalnie rozróżniamy kilka rodzajów laminacji:

  • tzw. laminacja stała, przy użyciu folii zabezpieczającej
  • laminacja stała na zimno (najbardziej popularna)
  • laminacja stała na gorąco
  • laminacja płynna (zdobywająca coraz większą popularność)

Gdzie najczęściej występuje konieczność laminowania wydruków?

a_eisenbig_grand jet_scitex

Wszędzie tam gdzie występuje zwiększone niebezpieczeństwo uszkodzenia grafik, poprzez nadmierne operowanie promieniami słonecznymi (UV), lub ścieranie (grafiki na samochodach i plandekach.) Wszędzie tam gdzie grafika drukowana w technologii wodnej lub pigmentowej i narażona jest na wilgoć. 

Wydruki z ploterów wodnych nie jest odporny na warunki atmosferyczne a w szczególności na wodę i promieniowanie UV. Na pewno zalecane jest laminacja grafik wykonanych przy użyciu solwentów tzw. ekologicznych (ekosolvent, solvent laktacyjny), które mają być eksponowane np. na pojazdach lub w mocno nasłonecznionych miejscach (ekspozycja od południowej strony). W przypadku wydruków z ploterów ekosolwentowych (solwent miękki), eksponowanych wewnątrz (In door), nie ma potrzeby zabezpieczania grafik, chyba że chodzi o podniesienie walorów estetycznych.

Jaką technikę laminacji wybrać?

Dobór sposobu laminacji, uzależniony jest od materiału pokładowego po grafikę. Na pewno grafikę wydrukowaną na materiale plandekowym (naczepy TIR, przyczepy, okrycia na samochody ciężarowe i dostawcze) nie będziemy laminować przy użyciu laminatu stałego (folia), gdyż jest pewność, że na tej powłoce ulegnie on zniszczeniu – w tym przypadku zastosujemy laminat płynny, poprzez 2-3 krotną aplikację.

druk na plandekach tir

Samochód o płaskiej powierzchni czy też tablicę wielkoformatową (długookresową) możemy zabezpieczyć poprzez laminat stały monomerowy lub polimerowy. Możemy wykorzystać zimną lub gorącą aplikacje.

Samochody o powierzchniach nieregularnych, wyklejane przy użyciu folii wylewanych, powinniśmy zabezpieczać laminatami wylewanymi, aplikowanymi na gorąco lub przy użyciu laminatów płynnych.

Grafiki reprodukcyjne, na materiałach artystycznych, takich jak Canvas, PolyCanvas, imitacje różnych faktur nieregularnych (skóra, marmurek) zabezpieczamy tylko przy użyciu laminatów płynnych.

Folie One Way Vision (tzw. okienne, wystawowe z efektem lustra weneckiego) w razie konieczności, zaleca sie laminować laminatem płynnym, lub stałym, koniecznie na gorąco.

Grafiki reklamowe podłogowe
Zaleca się laminację ochronną. W przypadku średnio i długookresowej ekspozycji, proces laminacji jest konieczny. W tych przypadkach stosujemy specjalne laminaty podłogowe o zwiększonej grubości i z powłoką antypoślizgową.

Jakich grafik nie musimy lub nie powinniśmy laminować?

Wszelkich reklam krótkookresowych, wydruków wykonanych na bazie papieru (billboardy, citilighty). Nie laminujemy siatek mesh, chyba, że wymaga tego długookresowa ekspozycja w bardzo nasłonecznionym miejscu. W tym przypadku stosujemy laminat płynny !!!. Generalnie nie musimy laminować wydruków wykonanych w technologii solventu twardego, jeżeli nie są użytkowane w trudnych warunkach.

Mamy nadzieję, że te kilka informacji podstawowych, pozwoliło Państwu lepiej zrozumieć istotę procesu laminacji i pomoże w przyszłości podjąć trafną decyzję dotyczącą swojej reklamy.

Similar Posts