LOGO Firmowe

Czym kierować się tworząc ciekawy logotyp?

Logo jest jednym z kluczowych elementów każdej marki, jednak w rzeczywistości mało kto zdaje sobie sprawę z jego wagi. Dla wielu przedsiębiorców i osób prowadzących rozmaite przedsięwzięcia, mechanizmy jego działania owiane są nimbem tajemniczości. Wydaje się, że logo jest po prostu wyróżniającym dany biznes nieskomplikowanym symbolem graficznym z towarzyszącym mu zazwyczaj napisem. Wiele osób traktuje więc ten element po macoszemu, bezrefleksyjnie korzystając z darmowych szablonów lub tworząc samemu coś na szybko, nie zdając sobie sprawy, jak poważny potrafi być to błąd. Jaki jest jednak przepis na dobre logo, które nieść będzie w sobie potężny ładunek, przyciągając pożądaną grupę docelową?

Animaj Nieruchomości, projekt Samart. Kolor / Złocenie / Papier

Eko Garden projekt Samart. Kolor / Złocenie / symulacja frez dibond

Dynamika statycznej reprezentacji przedsięwzięcia.

Logo jest pewnego rodzaju piktogramem, który reprezentować będzie cały zestaw idei i wartości charakterystycznych dla danego biznesu, niosąc też ze sobą obietnicę zaspokojenia potrzeb grupy docelowej. Jego utworzenie powinno być poprzedzone dokładną jej analizą, a jeżeli prowadzi się niewielki biznes, na którego początku nie przeprowadza się głębszych badań marketingowych, trzeba dokładnie przemyśleć kwestie związane z logo, analizując własny biznes, całą branżę, charakterystyczne dla niej elementy i przeprowadzając rozmaite ćwiczenia mentalne, starając wcielić się, używając oka wyobraźni, we wzorcowego nabywcę oferowanych przez nas produktów i usług.

Logo elementem większej całości

Warto uświadomić sobie również, że logo bardzo rzadko występuje „samo”, zawsze jest elementem większej całości np. papieru firmowego czy wizytówki. Dodatkowo jego wygląd i charakter będzie się zmieniał w zależności od zastosowanych uszlachetnień, materiałów z którego będzie wykonane czy kolorystyki. W przykładach staramy się zaprezentować tworzone przez znak znaki firmowe w różnych odsłonach, dla lepszego wyobrażenia jego wyglądu w zależności od zamysłu Klienta i efektu wizualnego jaki chcemy osiągnąć.

Logo prezentowane na materiałach ozdobnych lub z zastosowaniem odpowiednich uszlachetnień będzie wpływać na jego wizualny odbiór.

Endorfina projekt Samart. Kolor / symulacja frez dibond

Pub Jan, projekt Samart. Płaski wektor / Złocenie

Logo to grafika niosąca informację i emocje, budując skojarzenia.

Wiele osób sądzi, że posiadanie logo to po prostu konieczny w biznesie wymóg formalny i nie zadaje sobie przy jego tworzeniu większego trudu, żywiąc przekonanie, że jedynie dobrze sformułowana oferta, jakość produktów i usług oraz świadectwa zadowolonych klientów są w stanie uczynić daną działalność dobrze prosperującym biznesem. Jednak, jak się okazuje, logo jest jednym z centralnych elementów komunikatu marketingowego, a jego złe wykonanie może przyćmić wszystkie pozostałe elementy składające się na jego sukces.

Przemyślany logotyp – najlepszą droga do sukcesu

Siłą logotypów najczęściej jest rozpoznawalność marek, które za nimi stoją. Podoba nam się to co już znamy, ale logo powinno być z jednej strony indywidualne, z drugiej jednak powinno opierać się na tym co znamy i lubimy. Bodźce wizualne od zawsze odgrywały dla naszego gatunku rolę kluczową i to właśnie wzrok jest tym wiodącym zmysłem, przez który odbieramy świat. Obrazy, nawet te pozornie najprostsze, niosą ze sobą potężną moc — moc idei i emocji. Dobre logo ma być bodźcem wizualnym, który obudzi u naszej grupy docelowej cały łańcuch skojarzeń i emocji, finalnie będących działać na korzyść całego przedsięwzięcia.

Należy pamiętać, że inaczej logo może projektować artysta z ASP a inaczej ktoś kto na co dzień, jak my, obsługuje logotypy przygotowując do dalszej obróbki (frezowanie, grawerowanie, hafty itp.) Wtedy liczy się użyteczność znaku. Najpiękniejszy logotyp, który np. przez dużą szczegółowość elementów jest trudny w obsłudze promocyjnej będzie stwarzał problemy. Znak firmowy musi wyglądać dobrze, nie tylko wtedy kiedy widzisz go na monitorze komputera, ale przede wszystkim na materiałach, które rozdajesz swoim Klientom.

Geolog Lab projekt Samart _ wizualizacja kubek biały i czarny

Określenie grupy docelowej odbiorców loga

I tu docieramy do jednej z najważniejszych zasad tworzenia logo — tworzy się je dla grupy docelowej. Jego estetyka ma wpasować się w jej upodobania, a nie w gusta przedsiębiorcy. Przed rozpoczęciem tworzenia logo konieczna jest więc analiza oczekiwań, postaw i zachowań osób, do których dotarcie jest naszym najwyższym priorytetem. Powinniśmy się wysilić i stworzyć profil przeciętnego odbiorcy naszych usług. Trzeba zastanowić się dokładnie nad tym, jakie skojarzenia ma ono budzić i po co tak naprawdę klient do nas przychodzi. W analizie takiej uwzględnić trzeba między innymi płeć, wiek, czy styl życia naszej grupy docelowej.

NaiLee projekt Samart _ wizualizacja kubek. Dwie propozycje stylu logo

Logo dopasowane do planowanego biznesu

Obierzmy za przykład biznes, jakim jest szkoła tańca.

Dobre logo powinno tu oddawać dynamikę. Chociaż jest statycznym obrazem, musi odzwierciedlać ideę ruchu. O takim zawarciu potencjalnej siły w znaku graficznym wiedzieli już starożytni chińscy kaligrafowie, którzy rysując piktogram oznaczający tygrysa, nadawali mu taki styl, iż znak sprawiał wrażenie gotowego do skoku. Tę zasadę często stosuje się i dziś, tworząc materiały graficzne o charakterze marketingowym i perswazyjnym.

Równie ważna jest kolorystyka, która powinna być dopasowana do wyobrażeń i oczekiwań naszej grupy docelowej i powinna budzić oczywiste skojarzenia. W przypadku, gdyby nasza wyimaginowana szkoła tańca miała koncentrować się na gorących i energicznych tańcach latynoamerykańskich, które powszechnie kojarzy się z pasją, erotyzmem, energią i silną ekspresją uczuć, i wszystkim tym, co budzi w tancerzach i widzach silne emocje i pożądanie o charakterze wręcz ekstatycznym, nie sposób by było nie wybrać barw zaliczanych do ciepłych, a dobre logo zawierałoby tu zapewne wyraziste odcienie czerwieni, pomarańczu lub fioletu.

Przed stworzeniem logo powinniśmy przeanalizować jednak naszą konkurencję. Rynek nie lubi dziś braku oryginalności i chociaż czasem trudno jest stworzyć całkowicie oryginalną reprezentację graficzną usług, produktów i idei, które obecne są też u innych, należy głęboko zastanowić się nad tym, co nas wyróżnia, a analiza logo innych przedsiębiorstw może pomóc nam znaleźć duszę własnego biznesu i jego wizja, a co za tym idzie, jego graficzna reprezentacja, powinny się w naszym umyśle wyklarować, owocując w zrodzenie się wielu interesujących koncepcji.

Przykład logotypu Google - prosta forma czytelny przekaz

Jaki wariant logotypu wybrać?

Efekt musi być czytelny. Częstym błędem jest tworzenie logo o wysokim poziomie skomplikowania, czyniąc je niezrozumiałym i chaotycznym i tak też nasz biznes prezentuje się wtedy w oczach grupy docelowej. Najlepsze logo to takie, które jest jednocześnie proste, ale jednocześnie wyszukane i oddające istotę tego, czym się zajmujemy. Dobrze przygotowane proste reprezentacje graficzne znacznie łatwiej wpisują się w powszechną świadomość konsumentów, niż najbardziej oryginalne formy o wysokim stopniu skomplikowania, które ludzki mózg często po prostu ignoruje.

Trzeba też koniecznie pamiętać o tym, że dana reprezentacja graficzna będzie towarzyszyć naszemu biznesowi przez niezwykle długi czasu, gdyż logo nie można tak po prostu zmieniać, żonglując różnymi jego wariantami i alternatywnymi koncepcjami. Ma one zapaść w powszechną świadomość grup docelowych, a także całej branży, w ramach której działamy.

Znak firmowy – logotyp tworzyć od podstaw czy użyć gotowego szablonu?

Popularnym ostatnio trendem jest tworzenie logo na bazie istniejących już grafik oferowanych przez rozmaite aplikacje mobilne i narzędzia online. Dziś mamy do czynienia z wysypem narzędzi pozwalających szybko wyklikać sobie gotowy efekt nawet osobom nieznającym się na grafice komputerowej i projektowaniu. Ich działanie jest niezwykle proste. Posiadają one tysiące gotowych elementów i czcionek, pozwalając uzyskać efekt poprzez tworzenie z nich własnej kompozycji. Praca z taką aplikacją ogranicza się często do wyboru jednego lub dwóch prostych grafik, dobrania czcionki i ewentualnie wyboru obramowania.

Chociaż można sobie w taki sposób łatwo i najczęściej bezkosztowo stworzyć logo, które będzie wyglądać z pozoru profesjonalnie, pozbawione ono jest kluczowego elementu — duszy konkretnego biznesu. Pozbawione jest ono charakterystycznego dla niego ładunku emocjonalnego, a znaczna część potencjału informacyjnego jest marnowana, co przekłada się też na znaczne spłycenie komunikatu, który w efekcie staje się nijaki, gdyż niczym się nie wyróżnia na tle konkurencji. Innym, również bardzo niepożądanym efektem, jest stworzenie w taki sposób logo, które będzie niemal identyczne z którymś z tych obecnych już u któregoś z naszych konkurentów, a jest to przecież jedna z najmniej korzystnych sytuacji dla całego przedsięwzięcia.

Logotyp znanej marki po rebrandingu

Logo – jaką formę projektowania wybrać?

Najlepsze logo to takie, które zostało stworzone od podstaw. To, czy powinno się wynająć do tego grafika, jest zupełnie inną kwestią, jednak w większości przypadków konieczne jest skorzystanie z jego usług. Dobry grafik zajmujący się tworzeniem logo to ktoś znacznie więcej niż rzemieślnik czy artysta. To osoba, która zna prawa marketingu i szereg zasad, które rządzą procesem tworzenia i późniejszego oddziaływania tego typu reprezentacji graficznej. W niektórych przypadkach jednak, dysponując profilem naszego wzorcowego klienta i potrafiąc jasno i precyzyjnie sformułować cechy charakterystyczne naszego biznesu i stojące za nim idee i wartości, znając przy tym obsługę jednego z darmowych lub płatnych programów do tworzenia grafiki wektorowej, można samemu pokusić się o próbę stworzenia logo. Logo które będzie skutecznym narzędziem oddziałującym na zmysły i emocje naszej grupy docelowej, porywając ją do działania, co zwiąże przyszłych klientów z naszą marką.

LOGO to dusza biznesu zaklęta w formie graficznej – jest bardzo istotnym czynnikiem w budowaniu sukcesu firmy.