LOGO FIRMOWE
Logo firmy i jego użytkowe odmiany.
Słowem wstępu. Rzeczywistość składu projektowego często jest #notinstagramfriendly tj. często odbiega od przyjętych standardów. Wiemy to jako firma, która rozumie specyfikę obsługi agencyjnej i jednocześnie oferuje zaplecze Pracowni Reklamy więc obsługuje masę pojedynczych składów projektowych pod druk. Operując niejednokrotnie trudnymi materiałami wyjściowymi (nie spełniającymi wymagań jakościowych).
Częstsza obsługa różnych takich jednorazowych materiałów, pokazuje, że niektóre logotypy bywają problematyczne jeśli mają być częścią całości a nie samodzielnym bytem. Tym tekstem chcemy przekazać, że niekoniecznie trzeba inwestować Księgę Znaku aby w prosty sposób uniknąć niepotrzebnych graficznych zmartwień. Szczególnie jeśli logo charakteryzuje się elementami, które potencjalnie mogą stwarzać problemy w obsłudze promocyjnej.
LOGO FIRMOWE – warto posiadać kilka wersji w określonych przypadkach
1️⃣ Opcja dwóch, trzech wersji jest przydatna szczególnie jeśli logo ma rozbudowany logotyp. Proste, jedno lub dwusylabowe nazwy są z reguły dobrze widoczne (czytelne na „pierwszy rzut oka”). Problem oczywiście nie występuje kiedy Księga Znaku precyzuje użycie na konkretnych materiałach. Wykonana przez doświadczonego grafika przewiduje różne sytuacje zarówno w małej poligrafii, grafice użytkowej, ekspozycjach internetowych jak i w druku wielkoformatowym.
2️⃣ Paradoks problemu polega jednak na tym, że dysproporcje w znakach są widoczne najczęściej dopiero wtedy kiedy firmom szczególnie zależy na rozpoznawalności i dobrej identyfikacji. A wtedy nie ma już czasu na modyfikacje. Mowa na przykład o oznakowaniach w materiałach sponsorskich. Czyli kiedy logo musi współistnieć w jakieś zamkniętej formie wraz z innymi znakami, nagle okazuje się, że logotyp traci czytelność, gubi proporcje i „jakoś nie wygląda”.
3️⃣ Dla formalności. Na logo składa się •(1) logotyp• czyli nazwa firmy •(2) sygnet• czyli ikonka, znaczek, element charakterystyczny i/lub •(3) slogan• np. firmowe hasło, adres strony, zakres działań firmy
Logo firmowe – kiedy może generować problemy?
Dobrze i instagramowo wyglądają logo wpisane w kwadrat. W wielu sytuacjach fajnie „zamykają” wizualnie … głównie własny projekt. Większość wpisanych w kwadrat znaków wygląda dobrze. Takie logo na firmowych materiałach własnych – bez towarzystwa – również nie stwarza problemów. Jednak szczególnie wtedy zasługuje na wersje zamienną (kiedy konieczne będzie wpasowanie się określone miejsce o czym za moment. w Strzałem w stopę bywa również maksymalne eksponowanie sygnetu kosztem logotypu i posługiwanie się tą wersją logo jako jedyną dostępną. Większość znaków nie bez powodu jest wpisana w poziomy prostokąt. I choć można pójść w kierunku maksymalnej estetyki samego znaku to jednak warto…
4️⃣ … pamiętać o użyteczności. Logo firmy powinno mieć wtedy swoją dobrze zaprojektowaną wersję zamienną. Unikniemy problemów, kiedy nasze logo będzie musiało znaleźć się np. w sąsiedztwie 5 prostokątnych logotypów a wysokość pojedynczego będzie musiała zostać zachowana (dla osób bez wyobraźni przestrzennej i prawa proporcji: będzie naprawdę bardzo słabo widoczne).
5️⃣ Z reguły nie można go powiększyć – będzie niewspółmierne w stosunku do pozostałych. Oznakowania sponsorskie są o tyle specyficzne w projektowaniu, że często waga poszczególnych znaków (np. wkładu finansowego) określana jest również ich wielkością – modyfikacja tego parametru pozostaje nie do przyjęcia. Pominąwszy fakt, że wtedy znak będzie znacznie większy od pozostałych więc nie rozwiąże problemu proporcji.
Specyfika branży reklamowej i produkcji wielkoformatowych materiałów sponsorskich jest taka, że wszystko z reguły musi być gotowe na wczoraj. Jeśli nie mamy księgi znaku a nasze logo występuje wyłącznie w problematycznych wersjach – przygotujemy użytkowy zamiennik. Dobrym przykładem jest ilustrowane logo z długą nazwą własną. Składająca na przykład z kilku (2 max 3) osobnych wyrazów.