Reklama na samochodach, to dość specyficzny produkt oferowany przez Firmy reklamowe. Najczęściej wykonywanymi są reklamy typowe, tzw. grafiki wektorowe. Wykonywane są najczęściej przy użyciu folii, wycinanych na ploterach i później aplikowanych na pojazd.
Najczęściej treścią tych reklam są opisy, dane teleadresowe, logo firmy i jakiś element ozdobny. Niestety tutaj kończą się możliwości przedstawienia np. produktu w formie zdjęciowej, loga w formie bitmapy itp.
Aby móc zastosować tego typu elementy reklamowe, trzeba posłużyć się TECHNOLOGIĄ DRUKU WIELKOFORMATOWEGO. Aby reklama była możliwa do wyklejenia, trzeba dobrać odpowiedni rodzaj folii pod wydruk. W zależności od rodzaju podłoża (płaszczyzny auta) stosujemy:
- FOLIE MONOMEROWE
- FOLIE POLIMEROWE
- FOLIE WYLEWANE
- FOLIE WYLEWANE POZYCJONOWALNE
Najbardziej skomplikowany jest proces wykonania reklamy pełnokolorowej, na samochodzie z dużą ilością przetłoczeń, obłych kształtów, nierówności 3D, z oknami do przeklejeń folią ONE WAY VISION.
Pierwszą najważniejszą rzeczą, jest folia, jakiej będzieciereklama na pojazdach – folia wylewana i One Way Vision używać do wykonania reklamy. Przy dużych przetłoczeniach koniecznie do druku stosujcie folię WYLEWNĄ. Na mało skomplikowane powierzchnie można zastosować folię POLIMEROWĄ. Najmniej problemów będziecie mieć z płaskimi powierzchniami, naczep TIR, samochodów dostawczych z płaską zabudową PCV – tutaj grafiki można drukować na folii MONOMERYCZNEJ o podwyższonej odporności tzw. 5-cio letnia samochodowa..
UWAGA ! NIGDY NIE PRZEKLEJAJ FOLII ZARAZ PO WYDRUKOWANIU
FOLIA MUSI BYĆ LEŻAKOWANA PRZYNAJMNIEJ 48 godzi PRZED KLEJENIEM, w suchym i ciepłym pomieszczeniu. Najlepiej rozłożona lub rozwieszona (nie w rolce)!. Chodzi o odparowanie solventu z folii. Grafiki o dużych nasyceniach, muszą odparowywać min.72 godziny po wydrukowaniu !!!
APLIKOWANIE FOLII MONOMERYCZNYCH (na płaskie powierzchnie)
Ten rodzaj folii jest najprostrzy do aplikacji. Stosujemy ją na samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe, o płaskich powierzchniach. Przed klejeniem, powierzchnia musi być bardzo dobrze umyta i odtłuszczona. Do odtłuszczenia, nie używamy benzyn, denaturatów i innych pochodnych (wbrew pozorom, zawierają one substancje tłuste). Najlepsze efekty daje nam ALKOHOL IZOPROPYLENOWY, który nie zawiera żadnych substancji natłuszczających. Po przygotowaniu sam-art reklama na samochodach, płaska powierzchnia – folia monomerycznapowierzchni pod klejenie, zaczynamy od spasowania wydrukowanych paneli na płaszczyżnie podkładu. Najlepszym ułożeniem elementów foliowych, są panele pionowe. Jednakże czasami, zdaża się, że podział folii panelowanych ma układ poziomy. W tym przypadku, najważniejszą zasadą jest, aby panele zachodziły na siebie od dołu, czyli aby zakładka wydruku przebiegała z góry na dół (nie odwrotnie !!!).
Po spasowaniu paneli, zaczynamy kleić wydruki. Zaczynamy od góry, używając rakli, równomiernie przeklejać w kierunku od lewej do prawej.. Nie należy zbytnio naciągać folii i deformować jej, gdyż w końcowej fazie klejenia może ona zachować bardzo nieprzewidywalnie. Folia monomeryczna niestety nie ma własności folii wylewanej. Każdy rodzaj folii zadrukowanej, przeklejamu bardzo delikatnie, aby nie uszkodzić powierzchni zadrukowanej. Pamiętajcie o jednym, druk solventowy jest odporny na czyniki atmosferyczne i promieniowanie UV, ale w sposób ograniczony odporny jest na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne. Tak więc trzeba się z folią obchodzić bardzo delikatnie.
Dużym ułatwieniem jest zalaminowanie wydruku laminatem stałym (droższa opcja) lub płynnym (taniej). Niestety ten zabieg w sposób oczywisty podniesie koszt własny wykonania usługi. Dlatego też przed przyjęciem zlecenia do realizacji, należy próbować przekonać klienta końcowego, aby zdecydował się na dopłatę do tej opcji wykończenia grafiki.
Po przyklejeniu na powierzchnię samochodu, zdarza się, że zobaczycie pojawiające się pęcherzyki powietrza. Nie należy się tym aż tak bardzo przejmować, trzeba je tylko bardzo delikatnie nakłuć cieńką igłą i wycisnąć z nich powietrze (zanim dostanie się pod nie wilgoć), a następnie wygrzać gorącym powietrzem, przestrzegając wartości maksymalnych temperatur. Po zakończeniu procesu aplikacji, dokładnie oglądamy miejsca łączeń (zakładki), klejenie w narożnikach powierzchni i delikatnie dogrzewamy punkty newralgiczne, aby klej folii lepiej połączył się z powierzchnią. Pamiętajcie, aby nie przekraczać 45 – 50 stopni C. To nie jest folia wylewana !!! Aby mieć kontrolę nad temperaturą dogrzewania używajcie PIROMETRU. Urządzenie to z bardzo dużą dokładnością pokaże wam temperaturę powierzchni dogrzewanej – bez tego urządzenia bardzo łatwo uszkodzić grafikę.
APLIKOWANIE FOLII WYLEWANEJ (duże przetłoczenia)
Ten temat jest już trochę Sam-Art reklama na samochodach, samochód dostawczy, folia wylewana bardziej skomplikowany, ale postaramy się wam podać kilka wskazówek, aby w sposób maksymalnie prosty, ułatwić wam proces wyklejania i nie narażać na konieczność ponownego drukowania grafiki :-). Zacznijmy więc od początku. Wybór folii do druku. W przypadku bardzo skomplikowanej powierzchni: wgłębienia, załamania, obłe narożniki musicie grafikę wydrukować na folii wylewanej.
Teraz trzeba wybrać rodzaj, czy kleić bez stresu, na foliach pozycjonowalnych, dających nam możliwości, odklejenia wydruku bez uszkodzenia grafiki, czy też stosujemy wersję bardziej ekonomiczną (z większym ryzykiem zniszczenia grafiki), FOLIA WYLEWANA NIE POZYCJONOWALNA. Zakładam, że do odważnych świat należy 🙂 i lubimy ekstremalne przeżycia. Kleimy więc na folii nie pozycjonowalnej….(tańszej).