Wizytówka – rodzaje uszlachetnień
Wizytówka klasyczna, standardowa, jednostronna, wizytówka wielobarwna, monochromatyczna, foliowana, lakierowana, a może wizytówka złocona. Jakie zamówić i na co zwrócić uwagę? Często w jednej z opcji projektowych wykonujemy dwie wersje wizytówki. Jasną i jej inwersję kolorystyczną . Jest to szczególnie ważne jeśli Klient nie posiada Identyfikacji Wizualnej. Taki zabieg pomaga podjąć zamawiającemu właściwą decyzję, a nam poznać gust Klienta.
Czasami wybór nie jest łatwy dlatego poniżej odpowiadamy na kilka pytań. Udzielane przez lata odpowiedzi pomogą podjąć decyzję jeśli decydują się Państwo na standardowe wizytówki. Podobny artykuł pojawi się wkrótce dla opcji wizytówek premium. Tymczasem z artykułu dowiedzą się Państwo: czy dodatkowe uszlachetnienie folią to zawsze dobry pomysł? 🤔 Kiedy laminować z dwóch a kiedy z jednej strony i końcu, dlaczego dobie smartfonów posiadanie wizytówki nadal jest potrzebne?
Wizytówka standardowa czyli jaka? Rodzaje uszlachetnień wizytówek standardowych
Wizytówka standardowa to wizytówka drukowana na papierze kredowym o gramaturze 350. Nadruk wykonywany jest na białym kartoniku z dostępnymi standardowymi uszlachetnieniem tj. możliwość użycia folii:
- soft skin z aksamitnym, delikatnym efektem soft touch. Dodatkowo wzmacniającym i pogłębiającym kolor (czarna wizytówka jest bardziej czarna) a w dotyku przyjemna, gładka, ekskluzywna. Z dostępnych uszlachetnień dla wizytówek standardowych zdecydowanie jest to opcja premium. Jednakże podpowiemy na co zwrócić uwagę przed dokonaniem wyboru.
- mat niweluje odbicia światła, pełni głownie funkcję dodatkowo zabezpieczającą. Nie tworzy aksamitnego efektu. Kolory wydają się nieco zgaszone w porównaniu do wizytówki niepowleczonej folią. I bardziej niż “nieco” zgaszone w porównaniu do intensyfikującego kolor soft skina.
- błysk najmniej ekskluzywne z dostępnych uszlachetnień ale też bardzo praktyczne. Wizytówki powleczone folią błyszczącą dwustronnie sprawiają wrażenie sztywniejszych.
Na co zwrócić uwagę wybierając wizytówkę?
💢 Czarne wizytówki wyglądają dobrze a nawet bardzo dobrze. Warunkiem jest odpowiedni projekt. Jednak decydując się na czarny kolor właściwie konieczne jest zabezpieczenie ich jakąkolwiek folią np. mat/błysk/soft skin/soft touch – w zależności od rodzaju folii podnosi to koszty wydruku.
💢 Mówimy o wizytówce standardowej więc drukowanej bezpośrednio na białym papierze. Oznacza to, że pod warstwą koloru znajduje się kontrastowy podkład. Papier nie jest zabezpieczony niczym poza cienką warstwą zadruku.
💢 Wizytówka użytkowana „normalnie” tj. bez szczególnego pietyzmu więc np. odruchowo włożona do kieszeni spodni, w efekcie zagięta, lub w portfelu – narażona na przecieranie. Może gdzieniegdzie, po czasie, odsłaniać biały kolor. Dlatego też zabezpieczenie folią jest podstawą aby kartonik dłużej zachował estetyczny wygląd i nie podlegał fizycznym uszkodzeniom. Białe prześwity w drukowanym podtle to nie wada produktu ale specyfika zadruku na białym papierze.
Specyfika branży a rodzaj uszlachetnienia wizytówki
💢 Jeśli prowadzisz np. warsztat samochodowy warto zabezpieczyć wizytówkę folią błyszcząca to „najmniej szlachetne z uszlachetnień” ale prawie każdy mat (zależy od producenta) i absolutnie każdy soft będzie uwidaczniał odciski palców. W takiej branży błyszczące uszlachetnienie to praktyczny wybór gwarantujący najlepszy wygląd wizytówki po czasie. I usztywniający ją najmocniej z dostępnych opcji.
💢 W pracy biurowej np. na recepcji hotelu czy SPA elegancki efekt jest świetny ale jeśli np. klienci będą sięgać po wizytówkę wychodząc z sauny czy basenu szybko straci efekt elegancji. Wilgotne czy brudne ręce to wróg miękkich matowych uszlachetnień. Wtedy lepiej zdecydować się na klasyczny mat lub standardową wizytówkę, bez uszlachetnienia – pamiętając, że brak uszlachetnia to nie wada!
💢 Jeśli wizytówki wymieniane są w oficjalnych sytuacjach i z należytą dbałością (trzymane w wizytowniku) a bułka zawsze jedzona jest przez bibułkę to nie ogranicza nas nic! Soft touch/soft skin (nazwy stosowane są zamiennie) to przyjemnie gładkie, miękkie wykończenia, klasyczne i eleganckie. Polecamy.
Czy uszlachetnienie wizytówki zawsze jest konieczne?
💢 Nie zawsze. Jeśli drukujemy na dobrych mediach podkładowych i inwestujemy w jakościowe papiery, klient może być zachwycony standardową białą wizytówką, ale podkreślmy – ten minimalizm wymaga jakości.
Wizytówka i uszlachetnienie tylko jednej jej strony
💢 Czasem warto rozważyć jedynie uszlachetnienie frontu, pozostawiając rewers wolny od folii. Daje nam to możliwość pisania na odwrocie wizytówki. Miejsce krótką notatkę przydaje się w najmniej odpowiednich momentach. Nawet w dobie smartfonów gest podczas wręczania wizytówki z informacją „tu jest numer do firmy ale zapiszę bezpośredni do mnie” może wpłynąć na relacje lub okazanie jak ważne okazało się dane spotkanie.
Nie ma idealnych rozwiązań ale kilka aspektów z podanych warto wziąć pod uwagę podczas wyboru uszlachetnienia