REKLAMY NA PLANDEKACH
Kraków Wieliczka Małopolska
DRUK REKLAM NA PLANDEKACH SAMOCHODOWYCH
REKLAMY NA PLANDEKACH
MOBILNA EKSPOZYCJA TREŚCI PROMOCYJNYCH
Reklamy na plandekach to wydzielona grupa „mobilnych nośników reklamy wielkoformatowej”, wywodzący się wprost z grupy reklam na samochodach – pojazdach. Jednak ze względu na specyfikę produktu, postanowiliśmy go wyodrębnić, ze względu na duże znaczenie i ogromne możliwości reklamowo – promocyjne.
Mobilne narzędzia promocji na skalę międzynarodową stały się niezwykle popularnym sposobem na reklamowanie marki, firmy, produktu.
REKLAMA NA ISTNIEJĄCYCH PLANDEKACH SAMOCHODOWYCH
Reklamy na istniejących już okryciach plandekowych, wykonujemy metodą aplikacji, oraz łączeniem elementów drukowanych z tzw. „starą plandeką”. Metoda ta polega na wydrukowaniu reklamy pełnokolorowej i wgrzania w element istniejącej plandeki. Można wgrzewać całe boki (pozostawiając dach) lub elementy wkomponowane w istniejące okrycie plandekowe.
Metoda ta jest możliwa do wykonania tylko w przypadku dobrej jakości pozostawionego (starego materiału), oraz informacji dotyczącej chemicznego sposobu użytkowania plandeki. Jeżeli plandeka kiedykolwiek była poddana procesowi ochronnemu (konserwującemu) poprzez woskowanie, reklamę wykonujemy na odpowiedzialność zlecającego i nie udzielamy gwarancji na usługę.
SPOSÓB WYKONANIA GRAFIK REKLAMOWYCH NA PLANDEKACH
Pierwszym podstawowym kryterium, jest określenie jaki rodzaj grafiki
chcecie Państwo eksponować na swojej plandece.
Jeżeli ma być to grafika pełnokolorowa – drukowana w technologii druku wielkoformatowego, to bezwzględnie pierwszą czynnością jest druk zaprojektowanej reklamy. A w następnej kolejności wykonanie okrycia plandekowego poprzez zgrzanie brytów. Niestety nie da się zadrukować metodą druku wielkoformatowego plandeki już zamontowanej na pojeździe.
REKLAMA NA UŻYWANEJ PLANDECE SAMOCHODOWEJ
Jeżeli plandeka jest już wykonana i zamontowana na konstrukcji pojazdu, pozostają nam dwie możliwości wykonania reklamy:
- Pierwsza, to grafika wektorowa, aplikowana bezpośrednio na okrycie plandekowe metodą szablonową. W tym przypadku ważnym czynnikiem, jest stan plandeki, a zwłaszcza powłoki PCV. Plandeka nie może być woskowana, gdyż penetracja farby jest w tej sytuacji bardzo mocno ograniczona. Istnieje niebezpieczeństwo, że farba nie połączy się trwale z materiałem plandekowym! Metodą szablonową, możemy wykonać każdy rodzaj reklamy opartej na tekstach i krzywych (loga, napisy, hasła reklamowe itp.). W przypadku reklamy na używanych okryciach plandekowych, wykonujemy je wyłącznie na odpowiedzialność klienta – bez udzielania gwarancji utrzymania się grafiki na materiale plandekowym. Przed przystąpieniem do zlecenia, każdorazowo przeprowadzamy wstępne testy trwałości zaaplikowanej farby na używaną plandekę. W przypadku słabej reakcji łączenia się farby z podkładem – odmawiamy wykonania usługi nawet na odpowiedzialność klienta.
- Druga metoda, to połączenie grafiki wektorowej, z wydrukowaną reklamą w technice druku wielkoformatowego. Teksty – napisy, wykonujemy tradycyjną metodą aplikacji, a elementy zdjęciowe – rastrowe, po wydrukowaniu, łączymy z istniejącą plandeką metodą termiczną. W przypadku konieczności wykonania, nowych boków z reklamą drukowaną, pozostawiamy dach, klapę przednią (jeżeli jest w dobrym stanie technicznym), a montujemy tylko wydrukowane bryty bocznego okrycia, oraz klapę tylną (jeżeli jest taka potrzeba).
NA JAKICH MATERIAŁACH DRUKOWAĆ REKLAMY?
Na jakich materiałach podkładowych drukować reklamy?. Radzimy aby pod nadruki używać materiałów firmowych europejskich producentów. Nie zalecamy eksperymentować na daleko wschodnich plandekach. Chociaż cena będzie kusić, to zalecamy wybór sprawdzonych marek. Produkcja plandeki wraz z reklamą to jest spora inwestycja. Różnica w cenie zakupu materiału bazowego nie jest większa niż 6-8 zł/m2. Zatem przy 100 metrach reklamy różnica w cenie wynosi niespełna 800 zł. Naszym zdaniem nie warto na tym etapie czynić oszczędności.
Na jakich gramaturach drukować grafiki reklamowe?
Naszym zdaniem na małe i średniej wielkości auta w zupełności wystarcza gramatura 680gr/m2. Przy naczepach, autach z naciągami i kurtynami bocznymi zalecamy sprawdzoną MEHLER PANAMA 900gr/m2 z powłoką dedykowaną pod druk cyfrowy.
JAKA JEST TRWAŁOŚĆ REKLAM NA PLANDEKACH?
Bardzo istotne zagadnienie i dość trudne pytanie. Nie da się jednym zdaniem odpowiedzieć w sposób wyczerpujący i zgodny z oczekiwaną prawdą. Jest dość dużo zmiennych mających wpływ na trwałość reklam plandekowych. Zdarzało się nam, że reklama potrafiła „przeżyć” okrycie plandekowe (eksploatacja ponad 7 letnia). Zdarzyło się nam również zetknąć z przypadkiem, że reklama nie dotrwała do 12 miesięcznego okresu gwarancyjnego. Uspokajam – nie nam się to zdarzyło, ale drukowaliśmy plandekę dla klienta, który miał taki problem. Zatem, gdzie leży prawda? Tak w jednym i drugim przypadku prawda leży po środku. Prawda jest taka, że najbardziej trwałą techniką wykonywania reklam jest stara sprawdzona metoda aplikacji specjalistycznych farb sitodrukowych. Minusem jest to, że w tej technice możemy wykonać tylko grafiki wektorowe (bez zdjęć, przejść tonalnych czy innych bitmap). Tak wiec jeżeli priorytetem jest ponad standardowa trwałość to zalecamy wybór tej techniki aplikacji.
WYDRUK WIELKOFORMATOWY NA PLANDEKACH – JAKA JEST JEGO TRWAŁOŚĆ?
Jeżeli jednak priorytetem jest grafika wymagająca ekspozycji zdjęć, renderów, pełnokolorowych elementów z przejściami tonalnymi, nie pozostaje nic innego jak technika druku wielkoformatowego. Przy przestrzeganiu kilku podstawowych – kluczowych zasad, nie odczujemy znacznie skróconego okresu eksploatacji. Doradzamy aby jako podkładu używać dedykowanych do druku cyfrowego – markowych materiałów podkładowych. Są one oznaczone etykietą „Digital Printing”. Reklamy drukujemy tylko na maszynach z tuszami i głowicami „Hard Solwentowymi”. Absolutnie nie drukujemy w pośrednich technikach: „Mild Solwent” czy „Eko Solwent”. Tusze ekologiczne mają niestety mniejszą odporność na ścieranie i oczywiście pomniejszony parametr „Światło siły” – odporność na promieniowanie UV.
Należy używać odpowiedniej jakości tuszy – sprawdzonych i renomowanych firm. Nie drukować tanimi zamiennikami, które nie trzymają parametrów i powtarzalności koloru. Nie będzie tajemnicą, że nasze maszyny zalane są europejskiej produkcji tuszami: SERICOL Cube FUJI COLOR. Wiemy, że są tańsze i alternatywne produkty, ale my lubimy spać spokojnie.
Bardzo istotnym elementem jest prędkość drukowanej reklamy. Ploter należy ustawić na minimalną prędkość nakładania- natryskiwania tuszu na plandekę. Aplikowana grafika nie może schnąć błyskawicznie, gdyż nie zdąży trwale złączyć się z materiałem. Drugim czynnikiem jest odpowiednie ustawienie temperatur wstępnego podgrzewania materiału – jak również podgłowicowych grzałek i wygrzewania końcowego. Zasada jest prosta, należy maksymalnie wydłużyć czas reakcji farby z otwartymi porami materiału. Tajemnica tkwi w ustawieniach plotera, odpowiednich farbach i wypracowanej technice druku.
Jeżeli priorytetem jest prócz doznań wizualnych – estetycznych, trwałość wydrukowanej grafiki. Zalecamy bezwzględnie laminację ochronną zaaplikowaną na całą powierzchnię wydruku. W sposób znaczący wydłuży ona okres bezproblemowej eksploatacji Państwa grafiki reklamowej na plandece.
Ile kosztuje wykonanie reklamy na plandece?
Zobacz jak wyliczane są ceny za reklamy na pojazdach. Mamy nadzieję, że
ten krótki artykuł pozwoli Państwu bardziej świadomie wybrać metodę wykonania reklamy na Państwa pojeżdzie