POZYCJONOWANIE STRON INTERNETOWYCH
Pozycjonowanie stron to obecnie bardzo popularny temat wśród wielu osób prowadzących własny biznes w internecie. Chęć znalezienia się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania sprawia, że osoby te wykonują wiele czynności aby poprawić widoczność w sieci. Znalezienie się na szczycie wyników wyszukiwania w danej kategorii gwarantuje satysfakcję, uznanie, a także pozyskiwanie wielu nowych klientów.
Dlaczego jest ono takie ważne? Jakie korzyści niesie ze sobą? Czy można samemu promować swój biznes w sieci? Jak próbować pozycjonować własną witrynę? Odpowiedzi na pytania, przydatne porady oraz wskazówki prezentujemy poniżej
POZYCJONOWANIE STRON – NAJWAŻNIEJSZE ELEMENTY
Pozycjonowanie to głównie optymalizacja witryny internetowej pod kątem wyszukiwarek. Ma ona na celu poprawienie pozycji i umieszczenie witryny jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie określa atrakcyjność strony internetowej dla wyszukiwarki, która wybiera konkretne witryny i wyświetla je na liście wyników wyszukiwania wyżej od stron konkurencyjnych, gdy dana osoba szuka konkretnego hasła. Im strona jest bardziej dostosowana i atrakcyjna dla Google na tym wyższym miejscu się znajduje. Istnieje wiele obszarów, na które uwagę zwraca wyszukiwarka, istnieje zatem również wiele sposobów pozycjonowania, aby wpływać na konkretne elementy.
Do najbardziej istotnych elementów, które wpływają na miejsce w wynikach wyszukiwania, należą teksty zoptymalizowane pod frazy kluczowe, link building, prawidłowe opisanie witryny czy pozycjonowanie lokalne. W pozycjonowaniu witryny ważna jest również systematyczność i długofalowe działania. Google znacznie wyżej ceni witryny z historią, które są optymalizowane od dłuższego czasu niż witryny nowe, które nagle intensywnie prowadzą taką optymalizację. Warto pamiętać o tej informacji pozycjonując swoją witrynę. Na rynku funkcjonuje również wiele agencji marketingowych, które oferują tego typu usługi. Jest to wygodne rozwiązanie, dzięki któremu w zamian za opłatę wszystkie działania są wykonywane profesjonalnie i skutecznie.
SKUTECZNE POZYCJONOWANIE STRON
Pozycjonowanie witryny jest bardzo ważne z kilku względów. Jeżeli strona internetowa jest istotnym elementem dzięki któremu pozyskujemy klientów. Strona generuje wymierny dochód pośredni lub bezpośredni – to bezwzględnie należy dbać o pozycje najważniejszych fraz. Należy zwrócić uwagę na kilka podstawowych elementów. Pierwszym z nich to określenie miejsca, na którym jest wyświetlana nasza witryna pod konkretnym hasłem. Im jest ona wyżej tym więcej osób przechodzi z wyszukiwarki na naszą stronę. Pierwsze trzy wyniki w zdobywają ok. 50% ruchu, co jest bardzo dużym ruchem. Witryny na pozycjach 4-10 mają go adekwatnie mniej, a portale wyświetlane na kolejnych stronach wyszukiwarki nie pozyskują prawie żadnego ruchu. Jeśli zatem zależy nam na tym, aby jak najwięcej osób wchodziło na naszą witrynę, musi być ona odpowiednio wysoko w wynikach wyszukiwania. Użytkownicy przeważnie korzystają z kilku pierwszych wyników, ignorując te na dalszych pozycjach. Wysokie miejsce w wyszukiwarce to również budowanie zaufania. Jeśli użytkownicy widzą, że dana witryna jest wyświetlana wysoko, mają do niej zaufanie. Dzieje się tak ze względu na to, iż ufają Google i jej rekomendacji. Jeśli wyszukiwarka ceni daną stronę — to sama witryna musi być wartościowa. Dzięki wszystkim tym plusów możemy pozyskiwać wielu klientów, zwiększać sprzedaż, rozwijać markę czy pozyskiwać nowych czytelników na naszego bloga.
Skuteczne pozycjonowanie powinno opierać się na zasadzie „w pierwszej kolejności nie szkodzić”. Dlaczego? Jeszcze kilka lat temu dużo prościej było pozycjonować stronę i osiągać satysfakcjonujące wyniki. Obecnie zmieniający się algorytm firmy Google i polityka sprzedażowa AdWords – sprawia że praca pozycjonerów i webmasterów wymaga finezji i taktu.
Jak pozycjonować własną witrynę?
Pierwszym typowym sposobem pozycjonowania są teksty seo. To artykuły zawierające daną frazę, pod którą chcemy być wyszukiwania wraz z frazami pobocznymi czy długimi ogonami — całymi zwrotami lub zdaniami z danej kategorii. Teksty takie posiadają odpowiednie zagęszczenie tych słów (1-2 na 1000 znaków), aby wyszukiwarka nie uznała tekstu za próbę jej oszukania i umieszczania chaotycznie oraz sztucznie danych fraz. Teksty takie umieszcza się regularnie oraz w dużej ilości. Muszą one być unikalne, poprawne gramatycznie i tworzyć spójną całość. Im więcej tekstów lepszej jakości opublikujemy, tym wyszukiwarka uznaje naszą witrynę za bardzo wartościową w danej kategorii.
Link Building – ważny element procesu pozycjonowania
Kolejnym bardzo ważnym elementem pozycjonowania jest link building. Jest on niezwykle istotny od samego początku funkcjonowania wyszukiwarki Google i ma duży wpływ na to, jak postrzega nas wyszukiwarka. Link building to linki zwrotne (linkowanie). Jeśli na innych stronach znajdują się linki — odnośniki do naszej, wyszukiwarka odbiera to za rekomendację. Jeśli linków tych jest dużo i pochodzą z wartościowych witryn, nasza strona również jest wyżej oceniana i wyświetlana w wynikach wyszukiwania pod konkretną frazą. Linki takie powinno umieszczać się na dobrych jakościowo stronach, regularnie oraz na różnych typach portali np. na forach, blogach czy serwisach. Im jest ich więcej i znajdują się na lepszych jakościowo stronach, tym lepszy również efekt.
Często pomijanym czynnikiem, który pozwala wysoko pozycjonować witrynę, są również opisy stron oraz metadane. Służą one m. in. do rozpoznawania przez Google naszej strony czy są widoczne już w wynikach wyszukiwania obok naszego linku. Warto uzupełnić je odpowiednim tekstem, który będzie zawierał słowa kluczowe oraz zwięźle informował użytkowników, o czym jest nasza strona. Przełoży się to na lepszą widoczność naszej witryny zarówno przez użytkowników, jak i roboty Google.
Pozycjonowanie lokalne
Pozycjonowanie lokalne to również często pomijany typ pozycjonowania. Polega on na dodawaniu do słów kluczowych lokalizacji, uzupełnieniu wizytówek Google czy linkowaniu z for lokalnych. Wszystko to pozwala przywiązać naszą stronę do danej lokalizacji. Google kładzie duży nacisk właśnie na wyświetlanie treści lokalnych użytkownikom. Obecność na mapie jako pinezka lokalna lub wszystkie działania mające na celu związać nas z danym miastem są bardzo pożądane. W praktyce wiele firm nie pozycjonuje firmy lokalnie i nie są nawet widoczni na mapie. Według badań nawet 80% osób, które szukają danej firmy lub usługi lokalnie, korzysta następnie z tych usług. Jeśli zatem odpowiednio wykonany pozycjonowanie lokalne to oprócz ogólnego pozycjonowania będziemy również wyświetlani osobom z danego miasta. Pozwala to bardzo często bywać na pierwszych miejscach wyszukiwarki, gdyż ten typ pozycjonowania nie wykonuje wiele firm czy stron.
ALGORYTM GOOGLE NA STRAŻY DZIAŁAŃ WHITE SEO?
Coraz bardziej doskonałe algorytmy analizujące multum czynników związanych bezpośrednio ze stroną, jej zapleczem, wartością, zawartością merytoryczną i wieloma innymi czynnikami.
Mają coraz większy i trudny do przewidzenia, wpływ na awans lub spadek w pozycjach i wartości serwisów, codziennie robiąc wielkie tasowanie pozycjami. Trzeba powiedzieć jasno i wyraźnie: nie ma już możliwości zagwarantowania pozycji w TOP-10 w krótkim okresie, żadnej frazy o dużej konkurencyjności, robiąc to w sposób uczciwy i zgodny z zasadami White SEO.
Według zasad i wytycznych Googla – musimy rozpocząć pracę u podstaw, czyli najlepiej jak można – zoptymalizować witrynę pod względem SEO. Kolejnym krokiem jest dbanie o stronę uzupełniając ja o wartościowe i unikalne teksty –wysokiej jakości, zoptymalizowane wartości graficzne. Wzmóc działania na polu Social Mediów – integrując nasza stronę z nimi. Używać w sposób przemyślany swoją promocję w sieci: wartościowe katalogi stron, unikalne opisy oferty, dobrze przygotowane teksty reklamowe, rozbudowane i merytoryczne tworzone artykuły tematyczne. Nasza strona musi być responsywna – czyli zgodna z urządzeniami mobilnymi – wyświetlać się na nich w sposób bezbłędny.
POZYCJONOWANIE TO
OPTYMALIZACJA – CONTENT – LINK BUILDING
Proces pozycjonowania, polega na szeregu operacji pośrednich, długotrwałych, sukcesywnych, złożonych czynności bezpośrednich, aby uzyskać wymierne i widoczne efekty. Nie należy tych efektów oceniać li tylko przez pryzmat wzrostu pozycji fraz wybranych, ale bardziej po generowanym ruchu na stronie a konkretnie jego wzroście lub spadku.
Jeżeli serwis internetowy na początku przygody z pozycjonowaniem generował ruch na poziomie 10/20 unikalnych odwiedzających dziennie, a po okresie 2/3 miesięcy ta wartość wzrosła o 100/200% i dalej ta tendencja jest wzrostowa – to możemy przyjąć, że jest to ruch w dobrym kierunku. Jeżeli analizując ruch poprzez pryzmat zapytań generowanych przez wyszukiwarkę w przełożenie na stronę – to również zaczyna to dobrze wróżyć na przyszłość.
Pozycjonowanie w obecnej dekadzie to nie tylko TOP-y w rankingu Google, a bardziej wzrost ruchu organicznego i ilość zapytań na „promowane frazy organiczne” Wyniki związane z optymalizacja i przygotowaniem strony pod pozycjonowanie pojawiają się w pewnym przedziale czasowym – nie jest skutkowane natychmiastowym rezultatem. Proces pozycjonowania to żmudny proces złożony dla cierpliwych. W żadnym wypadku nie należy się spodziewać spektakularnych wyników po okresie, tygodnia. Czy nawet miesiąca od rozpoczęcia procesu pozycjonowania strony internetowej.
PROCES POZYCJONOWANIA – NAJWAŻNIEJSZE ELEMENTY
- audyt strony internetowej
- analiza widoczności w sieci
- monitoring kluczowych fraz w kontekście zajmowanych pozycji
- określenie potrzeb klienta w oparciu o konkurencję
- optymalizacja serwisu internetowego na podstawie analizy fraz kluczowych
- analiza konkurencji w oparciu o ofertę klienta
- przygotowanie – zredagowanie treści publikowanych materiałów
- wybór miejsc zewnętrznych do publikacji przygotowanych treści
- publikacja i działania związane z pozycjonowaniem pośrednim i bezpośrednim
- raportowanie osiąganych wyników
Samodzielne pozycjonowanie – czy to jest możliwe?
Wszystkie powyższe elementy można na etapie podstawowym wykonać we własnym zakresie, absolutnie nie korzystając z firm zewnętrznych. Nie jest to żadna magia, ani wiedza tajemna. Wszystkie podane powyżej czynności są „prawie” w 99% zgodne z wytycznymi White SEO. Niestety wszystkie z wymienionych zagadnień wymagają systematyczności i dość dużej ilości poświęconego czasu, doświadczenia, sprawdzonych i pewnych miejsc do budowy systemu linkowania, kilkunastu przydatnych narzędzi do analizowania – raportowania osiąganych wyników procesu pozycjonowania.
Życzymy powodzenia w skutecznych poczynaniach na niwie pozycjonowania internetowego, w przypadku dodatkowych pytań lub wątpliwości – prosimy o kontakt.
Zobacz również: