POZYCJONOWANIE STRON INTERNETOWYCH.
Pozycjonowanie stron – zacznij się pozycjonować samodzielnie.
Pozycjonowanie swojej strony www w wyszukiwarce Google to absolutna konieczność dla perspektywicznie patrzących w przyszłość przedsiębiorców. W obecnej dobie kryzysu epidemicznego większość aktywności usługowych, handlowych opartych na realizacjach nie wymagających kontaktu bezpośredniego – przeniosła się do sieci. Największe wzrosty sprzedaży notują właśnie firmy, które ten aspekt przewidziały i aktywnie promowały swoją ofertę w sieci jeszcze w dobie “przed wirusowej”. Przewidujemy, że ten trend kontaktów biznesowych na odległość pozostanie z nami na dłużej. Pozycja Państwa strony w wynikach wyszukiwania dzisiaj ma kluczowe znaczenie w “internetowej walce o klienta”. Komuś może wydawać się to nieco dziwne, że różnica jednej, trzech, pięciu pozycji w TOP’ach strony w wyszukiwarce ma jakiekolwiek znaczenie. W rzeczywistości jednak to znaczenie jest wręcz ogromne. Duże korporacje, firmy, domy mediowe, przedsiębiorstwa wkładają w pozycjonowanie swoich stron – portali bardzo dużo energii i środków. Jeżeli weźmiemy przykładowo pod lupę jakąś popularną i strategiczną dla firmy frazę kluczową i zbadamy jej potencjał sprzedażowy. To kwestia tego czy powiązana z nią witryna znajduje się na pierwszej pozycji, trzeciej lub ósmej, czy na przykład na dwudziestej piątej ma znaczenie. Ma realne przełożenie w sprzedaży usługi, produktu czy wizerunkowej pozycji firmy a w konsekwencji w realnych dochodach. W obecnej nieciekawej sytuacji gospodarczej i ekonomicznej, pozycjonowanie – promocja w internecie jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijającą się dziedziną marketingową. Pozytywne skutki aktywnego i skutecznego pozycjonowanie pomagają dzisiaj w przetrwaniu wielu firmom i pracownikom w nich zatrudnionym.
Pozycjonowanie stron – na czym polega i od czego zacząć?
Nie zaszkodzi wiedzieć, na czym takie pozycjonowanie polega. Na samym starcie, zanim zacznie się cokolwiek działać, trzeba przeprowadzić audyt SEO i to jest też właśnie kwestia, gdzie doświadczone agencje mają przewagę. Trzeba po prostu wiedzieć, w jakich kierunkach działać. Zazwyczaj jest tak, że klient zgłasza się na pozycjonowanie z już gotową stroną i taki audyt musi wykazać zarówno jej stan na chwilę obecną, jej słabe i mocne elementy. Musimy poznać możliwości takiej strony dotyczące planowanej strategii działań promocyjnych na danej stronie. Na podstawie audytu, poznamy czy dana witryna ma szansę spełnić nasze oczekiwania. Pozwala nam przeanalizować skuteczność działań w stosunku do planów na jakie frazy kluczowe strona będzie pozycjonowana. Inaczej pozycjonuje się małe sklepy internetowe, inaczej duże portale, a jeszcze inaczej lokalnych fachowców, dla których strona jest raczej wizytówką w regionie.
Audyt strony jest pierwszym elementem od którego powinniście zacząć swoją przygodę z pozycjonowaniem.
Drugim elementem po audycie to przede wszystkim optymalizacja treści pod wybrane kluczowe frazy. Optymalizacja i działania na samej witrynie oraz szereg działań poza nią. Jakiś czas temu opłacało się zapełniać stronę dużą ilością treści zawierających “słowa klucze”. Treści niekoniecznie profesjonalnej – merytorycznej – wartościowej, ale za to zawierającej duże zagęszczenie fraz kluczowych. Teraz jest niestety inaczej i pierwsze skrzypce gra jakość treści. Dlatego też treści na stronę internetową powinny być pisane albo przez osoby z lekkim piórem lub przez doświadczonych copywriterów, którzy jednocześnie potrafią zręcznie operować słowem jak i optymalizacją jego zagęszczenia na stronie. W tekście powinniśmy zawierać dużo pożytecznych, merytorycznych informacji i fachowych określeń związanych z wybranymi frazami kluczowymi. Teksty zatem musimy także pisać według ogólnie przyjętych wytycznych SEO.
Pozycjonuj się w wynikach Google – jest to najważniejsza wyszukiwarka treści w internecie.
Monitoruj wyniki pozycjonowania
Monitoring pozycji określa nam aktualne miejsce danej strony dla konkretnejj frazy na liście wyników wyszukiwań Google. Oczywiście, są też inne wyszukiwarki, jak na przykład Bing, Baidu, Yandex czy Yahoo, ale mówiąc poważnie, nikt raczej nie zajmuje się pozycjonowaniem pod nie. Wszyscy skupiają się na Google, które jest niekwestionowanym liderem rynku. Zacznijmy od zatem od początku. Gdy przykładowy internauta szuka czegoś w sieci, to niewiele się zastanawia czy analizuje, tylko wpisuje interesującą go frazę – słowo kluczowe czy temat w okno wyszukiwarki Google. Potem jakby podświadomie wchodzi w jeden z pierwszych wyświetlanych wyników. Rzadko się zdarza aby odwiedzał drugą czy trzecią stronę z wynikami. U internauty dzieje się to dość automatycznie, ale dla właścicieli stron różnica jest ogromna. Ilość wejść w pierwszy link i powiedzmy dziesiąty na liście różni kilkaset procent, jak nie więcej.
Tak jak było już wspomniane, poważne firmy (niekoniecznie duże), przeznaczają na pozycjonowanie swoich witryn znaczną część budżetu. Przy dużych obrotach generowanych przez biznes internetowy to kwestia, której nie powinien robić na własną rękę amator. Albo nie daj boże jakiś początkujący freelancer “po tzw. kosztach”. Pierwsza rzecz, że taka osoba najprawdopodobniej nie będzie miała dostępu do wartościowego zaplecza stron (o czym później). Druga i to nawet bardziej istotna dotyczy tego, że nieodpowiednimi działaniami pozycjonującymi można sporo zepsuć. Można doprowadzić do spadków pozycji, zamiast ich wzrostu, a w najgorszym przypadku można wręcz wpaść w tak zwane antyspamerskie filtry Google. Co może spowodować całkowite usunięcie strony z bazy indeksu. Jest to więc rzecz, którą powinna się zająć profesjonalna agencja reklamowa czy też agencja interaktywna. Firmy te najczęściej pośród wielu usług związanych z marketingiem internetowym, współpracują także z doświadczonymi informatykami czy specjalistami od zagadnień hostingowych, administracji serwerowniami sieciowymi itp.
Pozycjonowanie stron zacznij od optymalizacji – budowy contentu – pozyskiwania wartościowych linków
W kwestii optymalizacji, bardzo ważnym elementem jest czas wczytywania strony oraz jej kolejnych podstron. Nie tylko dlatego, że wolna strona denerwuje odwiedzających, ale głównie z tego powodu, że szybkie strony są premiowane przez algorytmy Google, które nadają im dodatkowe punkty w swoim rankingu. Ta szybkość zależy zarówno od odpowiedniego hostingu (czy jest to serwer współdzielony, dedykowany, zwykły hosting www, czy hosting obsługiwany jest na dyskach HDD czy dyskach SSD. Czy system obsługi treści na stronie to popularny lecz bez optymalizacji dość wolny Wordpress, czy może rozwiązania autorskie. Poprawa prędkości strony to również optymalizacja skryptów, poprawienie kodu strony, doprowadzenie do niewielkiej jej wagi określanej w bitach. Absolutną koniecznością jest więc, by pozycjonowana strona była szybka i szybko działała.
Nie można w dzisiejszych czasach zapominać także o responsywności strony. Cóż to takiego? Responsywność oznacza, że strona będzie się dobrze wczytywała i dobrze wyglądała na różnych typach ekranów, poczynając od dużego monitora, przez średni tablet, aż po mały telefon. Najlepiej jest więc zrobić coś takiego, że urządzenia mobilne mają przygotowaną własną wersję strony, gdzie wszystko (menu, przycisku, podstrony, układ treści) jest dopasowane do niewielkich ekranów. Kiedyś responsywność strony była jedynie pewnym plusem dla algorytmu Google, dziś jest koniecznością, bez której ciężko jest w ogóle stronę wypromować na konkurencyjne i popularne frazy.
Link Building – czyli zaczynamy zdobywać wartościowe linki.
Dochodzimy niejako do “sedna” pozycjonowania stron, jaką jest linkowanie. Linkowanie oznacza porozrzucane po całym internecie linki (wskazania) do pozycjonowanej witryny. Linki które mówią algorytmowi wyszukiwarki, że strona i treść na niej są wartościowe. Naturalnie powinno być tak, że linki zdobywa się w sposób zwykły, niejako przypadkowy, naturalny. Naturalność polega na tym, że ktoś uznaje, że strona – artykuł – treść jest wartościowa i sam umieszcza do niej linka, chcąc podzielić się z innymi wartościową treścią. Nie oszukujmy się jednak, techniki pozycjonujące polegają również na tym, żeby samemu tworzyć linki do pozycjonowanej witryny. Co więcej, robić to trzeba w taki sposób, by wyglądały one na naturalnie zdobyte. Takie małe oszustwo, ale niestety taki już jest ten wirtualny i realny świat.
Pozycjonowanie: podział linków – dofollow vs nofollow
Linki generalnie dzielą się na dofollow (przekazujące moc witrynie pozycjonowanej) oraz nofollow (linki niepozycjonujące). O ile tylko te pierwsze, przynajmniej teoretycznie, dodają mocy pozycjonowanej witrynie, o tyle konieczny jest odpowiedni stosunek jednych do drugich. Same linki dofollow będą wyglądały źle. Będą wyglądały na sztucznie zdobyte i trzeba tego unikać. Konieczne jest więc utrzymanie ilości linków śledzących w stosunku do “nie śledzących” stosunku 70/30, albo 60/40 (tu pozycjonerzy mają różne zdanie). Oczywiście kluczową sprawą jest jakość takich linków. W zamierzchłych czasach liczyła się głównie ich ilość, teraz należy stawiać na jakość. Duża ilość kiepskich linków może wręcz witrynie zaszkodzić, a kilka bardzo mocnych linków jest bardziej wartościowa niż setki słabych.
Pozycjonowanie www – czyli jak pozyskiwać linki?
Oczywiście kluczową kwestią jest umiejętność pozyskiwania takich linków. Firmy pozycjonujące mają na to swoje, przez lata wypracowane i przetestowane sposoby. Jednym z nich jest dopisywanie strony do wartościowych katalogów treści. Drugim jest wykorzystanie własnych, firmowych sieci stron zapleczowych (zapełnianych regularnie przybliżoną tematycznie treścią), na których znajdują się odnośniki. Trzecią są wpisy gościnne, to znaczy pisze się jakiś artykuł sponsorowany na poczytnym portalu (oczywiście po ustaleniu z zarządem tego portalu wszelkich szczegółów) i w treści przemyca swojego linka. Metodą może trochę spamerską, ale wciąż stosowaną są wpisy na forach od agentów marketingu szeptanego, wraz z linkami. Muszą one wyglądać jak najbardziej naturalnie i być otoczone wartościową treścią.
Pozycjonowanie stron – jak monitorować wyniki
Pozycjonowanie, jak już Państwo wiecie to szereg działań na stronie jak również poza nią. Pozycjonując swoją stronę, musimy sprawdzić jak wpływ naszych działań przekłada się na wyniki naszej strony w wyszukiwarce Google. Możemy to na bieżąco monitorować w darmowych – udostępnionych przez samo Google – narzędziach. Pierwszym i podstawowym jest: Google Analitics. Na stronie zakładamy konto i podpinamy podany kod na swojej stronie. Drugim równie ważnym i darmowym to Google Search Console. Tu też analogicznie jak w GA, pobieramy kod i instalujemy na witrynie. Z tych narzędzi dowiemy się o ogólnym stanie naszej strony, indeksowaniu i o ewentualnych problemach technicznych w jej działaniu. Oczywiście musimy mieć świadomość, że te podstawowe narzędzia, to nawet nie jest minimum tego co potrzebujemy.
Dodatkowym bardzo ważnym narzędziami zewnętrznymi do analizy są: Ahrefs.com | majestic.com | Senuto | Semstorm |
Jeżeli zaopatrzymy się w ten zestaw – możemy śmiało rozpocząć przygodę z pozycjonowaniem.
Czy można pozycjonować stronę samodzielnie?
Naszym zdaniem tak. Wbrew obiegowym opiniom wielkich firm, agencji reklamowych, agencji interaktywnych i innych podmiotów zajmujących się promocją w internecie. Nie będziemy ukrywać i wmawiać, że jest to łatwe i bezstresowe zajęcie. Nie będziemy mówić, że jest to dużo tańsze od zlecenia tego profesjonalnej firmie. Musimy mieć świadomość, że nie mając doświadczenia, narzędzi monitorujących, odpowiednich systemów ułatwiających sprawdzenie wyników swojej pracy – będzie to dość trudne – ale da się. Trzeba wiedzieć również , że jest to zajęcie czasochłonne i pierwsze wyniki nie pojawią się z dnia na dzień. Musimy zatem być w swych działaniach konsekwentni i cierpliwi. Musimy tej formie reklamy poświęcać dużo czasu i niestety relatywnie dość dużo środków. Nie da się pozycjonować “za darmo”. Musimy zoptymalizować stronę, musimy publikować treści tak na stronie jak również poza nią. Powinniśmy zapewniać w miarę sukcesywny przypływ linków wskazujących. Niezbędnym będzie również ogarnięcie tematu monitorowania wyników w odniesieniu do konkurencji
Wszystko zależy od tego z jak dużą skalą zagadnienia chcemy sobie poradzić. Łatwiej będzie nam przykładowo wypromować 10 lokalnych fraz w niszowej działalności z małą konkurencją. Niż ogólne hasło branżowe z setkami milionów wyników organicznych, z bardzo dużą konkurencją i dużymi budżetami reklamowymi. Dobrze poprowadzona strategia pozycjonowania potrafi często przynieść nadspodziewanie dobre wyniki.
Podsumowując jednozdaniowo: “Tak – samodzielne pozycjonowanie witryny – strony internetowej jest możliwe i do zrobienia”.
Musimy jednak popatrzeć na to zagadnienie przez pryzmat swoich możliwości i czasu jaki będziemy musieli mu poświęcić.
Zważywszy, że w dobie pandemicznej czasu mamy więcej – zachęcamy – doradzamy:
zacznijcie się pozycjonować – nawet samodzielnie, zacznijcie dbać o jeszcze lepszą prezentację swojej firmy i jej oferty w sieci.
ZOBACZ RÓWNIEŻ
Pozycjonowanie stron internetowych – interaktywna agencja reklamowa opinion.pl