REKLAMA FACEBOOK
SKUTECZNY SPOSÓB NA PROMOCJĘ W SIECI
Reklamowanie się na Facebooku to jeden z najlepszych pomysłów promocji w sieci. Oprócz prostoty uruchomienia większe znaczenie ma relatywnie niska cena w stosunku do możliwości.
Uruchomienie reklamy na Facebook”u jest stosunkowo proste i możliwe praktycznie “od ręki”. Wiele początkujących osób jednak nie zna tego systemu i ma pewne obawy lub nie wie konkretnie, jak przebiega proces uruchamiania samej reklamy. W tym tekście podpowiadamy zatem, czym jest Facebook Ads, jak działa oraz pomagamy uruchomić swoja pierwszą kampanię reklamową na tym portalu społecznościowym.
Etap I — Uruchomienie managera reklam
Pierwszym krokiem, aby wyemitować reklamę na Facebooku, jest uruchomienie managera reklam. Jest on wbudowany w konto na FB i nie musimy przechodzić w tym celu na inne strony czy wykonywać dodatkowych czynności. Wejść do niego możemy korzystając z prawego górnego rozwijanego menu — na pasku powiadomień czy wiadomość (ostatnia ikona strzałki w dół). Po kliknięciu na nią należy wybrać “zarządzanie reklamami” oraz wejść do managera. Jest on wykonany w bardzo podobnym stylu do samego Facebooka. Znaleźć tam możemy statystyki, opcje dotyczące płatności i rachunków, ustawienia konta, pixel do remarketingu i wiele innych opcji. Aby rozpocząć tworzenie kampanii reklamowej należy kliknąć na zielony przycisk w lewej części managera “Utwórz”.
Reklama Facebook – Etap II — Zakładka Kampania
Tworzenie samej reklamy na Facebooku rozpoczynamy od skonfigurowania pierwszej z trzech zakładek. Jest to zakładka Kampania i znajdziemy w niej ogólne ustawienia dotyczące kampanii reklamowej. W tym miejscu musimy wybrać jeden z kilkunastu celów naszej kampanii reklamowej na Facebooku. Są one podzielone na trzy główne grupy — Świadomość, Działania i Konwersja. Do konkretnych celów należy m. in. wyświetlanie filmików video, konwersja, sprzedaż z katalogu, nawiązanie kontaktu z odbiorcą czy zwiększanie rozpoznawalności marki. Cel ten należy wybrać zgodnie z naszym rzeczywistym celem, jaki chcemy osiągnąć. Od tego wyboru zależeć będzie m. in. ustawienie pól przy dalszej konfiguracji. Jeśli wybierzemy cel Wyświetlenia Filmu, otrzymamy odpowiednie pola do wgrania czy opisania video i jego odpowiedniego skonfigurowania — analogicznie otrzymując nieco inny formularz przy każdym innym celu. Facebook będzie także starał się emitować nasze reklamy odpowiednim osobom np. często przechodzącym na inne witryny czy często oglądającym materiały video w naszej grupie docelowej, co jeszcze bardziej zwiększa szanse na powodzenie reklamy.
FACEBOOK – Zestaw reklam czyli Etap III
Drugą sekcją przy tworzeniu reklamy na Facebooku, którą musimy wypełnić, jest Zestaw Reklam. Jest to sekcja dotycząca ogólnych ustawień kampanii reklamowych. Znajdują się w niej takie elementy do określenia jak budżet i harmonogram, odbiorcy czy umiejscowienie. W zakładce budżet i harmonogram musimy podać, jaką sumę chcemy przeznaczyć na naszą reklamę. Może być to ogólna suma lub suma dzienna jak ma zostać wydana. Możemy też określić koszt samej reklamy tzn. maksymalną cenę za wyświetlenie jednej reklamy lub kliknięcie w link. Facebook korzysta z systemu aukcji i ustala cenę w oparciu o aktualny popyt na nią. W niektórych okresach i porach dnia może być ona wyższa, a w niektórych niższa. Możemy zatem określić poziom maksymalny ceny za wyświetlenie reklamy. Możemy też skorzystać z automatycznego ustawienia i emitowania reklam. Będzie to korzystne pod względem ilość wyświetleń, ale nie mniej opłacalne z finansowego punktu widzenia. Kolejnym ustawieniem do wyboru w tej sekcji jest harmonogram. Możemy ustawić w nim datę startu kampanii, automatyczne rozpoczęcie po zakończeniu konfigurowania czy nawet konkretne dni i godziny, w których będzie wyświetlała się nasza reklama.
Wybór odbiorców reklamy czyli IV Etap tworzenia
Jednym z najważniejszych elementów tworzenia reklamy na Facebooku jest opcja wyboru odbiorców, którzy ją zobaczą. Jest to tzw. targetowanie reklamy. Polega ono na tym, iż na podstawie ok. kilkuset cech — lub mniejszej ilości według naszego uznania określamy osoby, którym zostanie wyświetlana nasza reklama. Możemy wybierać np. spośród wieku, płci, języka, lokalizacji czy zainteresowań. Facebook umożliwia także bardziej szczegółowy wybór np. zainteresowań konkretnymi stronami, używania konkretnego systemu operacyjnego czy wydarzeń w życiu odbiorców. Jeśli tworzymy reklamę w celu sprzedażowym, warto zawężać grupę odbiorców i starać się określić ich jak najdokładniej. Gdy zależy nam na zwiększeniu zasięgu marki czy zwiększeniu świadomości marki, warto rozszerzać target, określając go jedynie podstawowo, wykluczając osoby, które z pewnością nie skorzystają z naszej oferty.
Ostatnim ustawieniem w tym miejscu, które musimy wykonać, jest umiejscowienie reklam. Możemy ten wybór pozostawić Facebookowi lub samodzielnie zdecydować o miejscach, gdzie zostanie wyświetlona. Zdecydowanie warto świadomie wybierać takie miejsca, aby rozmiar czy typ reklamy był dopasowany np. do wielkości baneru i lokalizacji. Fb Ads daje możliwość reklamowania się zarówno na Facebooku, jak i Instagramie. Warto rozdzielać te dwie lokalizacje i tworzyć dedykowane materiały na IG, jeśli chcemy promować się właśnie tam. Na Facebooku do wyboru będziemy mieli kilkanaście lokalizacji takich jak prawa kolumna, aktualność, skrzynka odbiorcza czy relacje. Dobrym pomysłem jest wybranie lokalizacji o podobnym charakterze, aby stworzony materiał prezentował się estetycznie. Jeśli chcemy reklamować się w różniących się od siebie miejscach np. w skrzynce odbiorczej i w aktualnościach, warto stworzyć dwie kampanie z dostosowanym materiałem reklamowym. Każda lokalizacja ma też swoje plusy. Jeśli chcemy uzyskać kontakt z użytkowymi, warto promować się właśnie w messengerze. Gdy posiadamy graficzną reklamę, będzie ona dobrze prezentowała się w prawej kolumnie, a gdy chcemy intrygować odbiorców postem, idealna będzie kolumna aktualności.
Tworzenie Reklamy Facebook ostatnim etapem przygotowania publikacji
Ostatnią sekcją przy tworzeniu promocji na FB jest Reklama. W tym miejscu wgrywać będziemy swoje materiały graficzne lub video, opisywać reklamę oraz tworzyć samą treść promocyjną. Przed przystąpieniem do konfiguracji reklamy warto skompletować wszystkie materiały oraz przygotować tekst, aby jedynie go wkleić. Znacznie przyspieszy to cały proces i pozwoli uniknąć pomyłek np. literówek, które mogłyby obniżyć naszą wiarygodność czy profesjonalizm. Przydatną opcją jest też możliwość podglądu “na żywo” tworzonej reklamy. Dzięki temu można sprawdzić przed opublikowaniem czy w każdej lokalizacji będzie prezentowała się ona odpowiednio i wprowadzić ew. poprawki.”