Google Ads – spersonalizowane reklamy w dobie wychodzenia z kryzysu
Google Ads – płatne reklamy kontekstowe
Marketing internetowy to dość złożona dziedzina wiedzy. Wielu przedsiębiorców rezygnuje z niego, obawiając się wysokich kosztów. Uważając, że mogą sobie na niego pozwolić tylko firmy z dużymi budżetami. Istnieją jednak narzędzia, które niskim kosztem pozwalają dokonać cennych konwersji, a szczególnie skorzystać na nich mogą te najmniejsze firmy, nie posiadające dużych środków marketingowych. Firmy w których nawet pojedynczy nowi klienci znaczą bardzo wiele, umożliwiając nie tylko przetrwanie, ale i rozkwit przedsiębiorstwa. Do takich narzędzi należy Google Ads.
Czym jest Google Ads
Google Ads to narzędzie stworzone przez giganta Internetu, którego celem jest skuteczna reklama w Internecie dla każdego. Z powodzeniem korzystają z niego zarówno największe firmy, jak i te najmniejsze.Firmy których właściciele nie zatrudniają żadnych pracowników i które na co dzień walczą o przetrwanie.
Narzędzia Googla wykorzystują małą lubianą cechę najpopularniejszej wyszukiwarki i związanych z nią usług, czyli masowe gromadzenie danych o użytkownikach Internetu. Chociaż wielu osobom nie podobają się poczynania Google, to dla biznesu są one zbawienne. Centra obliczeniowe Googla zbierają niesamowitą ilość informacji a jego narzędzie reklamowe umożliwia dzięki temu tworzenie precyzyjnych kampanii reklamowych. Dzięki temu skuteczna reklama w Internecie dostępna jest też dla najmniejszych firm.
Jak działają spersonalizowane reklamy Google?
Google wykorzystuje bardzo dużo, skrzętnie zbieranych danych o internautach, ich preferencjach, zainteresowaniach itd. Dane które są przetwarzane, profilowane – a następnie wykorzystywane podczas tworzenia kampanii. Celem nadrzędnym jest to, aby reklama wyświetliła się z góry określonej grupie osób. Osoby te są lub mogą być potencjalnymi klientami danej firmy, które najprawdopodobniej będą zainteresowane jej ofertą.
Reklama w tradycyjnych mediach, chociażby w gazetach, jest droga, a jednocześnie mało skuteczna. Widzieć może ją tylko ograniczona ilość odbiorców głównie tych, którzy dokonają jej zakupu. Tak więc zaledwie niewielki procent osób, które ją zobaczą, zwróci na nią uwagę i rozważy skorzystanie z produktu i usługi zamieszczającej ją firmy.
Marketing internetowy oparty na algorytmach
Marketing internetowy wykorzystuje za to inteligentne i wysoce spersonalizowane reklamy, które wykorzystują ogrom danych, które pozostawiają po sobie w sieci internauci. Nie inaczej jest w przypadku Google Ads, a narzędzie to, będąc właściwie wykorzystanym, potrafi przynieść doskonały efekt przy możliwie najmniejszych wydatkach.
W przypadku najmniejszych przedsiębiorstw jest więc możliwa z jego pomocą tania reklama w Internecie. Firmy takie nie mają zazwyczaj dużego budżetu na reklamę, a czasami nawet w ogóle go nie mają. Jednocześnie jednak w ich przypadku często nawet kilku nowych klientów potrafi dać solidny zastrzyk gotówki i pozwolić na szybszy rozwój biznesu.
Google Ads dostępny dla każdej firmy – ty kontrolujesz budżet
Doskonałą wiadomością jest więc to, że w Google Ads praktycznie nie ma dolnej granicy pieniędzy, jakie można przeznaczyć na reklamę w Internecie. Dodatkowy atut to ten, że nie zapłaci się nic ponad to, co się planuje, gdyż konto kampanii zasila się z góry. Można więc ją uruchomić, zasilając konto kwotą na przykład 100 złotych. Jest to kwota niewielka, a już ona może doprowadzić do zdobycia indywidualnych klientów zainteresowanych ofertą reklamującej się firmy.
Najpierw wynotowuje się najważniejsze informacje o idealnych klientach, w czym pomagają odpowiedzi na pytania, takie jak:
• Jakiej jest płci?
• Ile ma lat?
• Gdzie mieszka?
• Jakie ma warunki mieszkaniowe i bytowe?
• Czy posiada rodzinę i z iloma osobami mieszka?
• Gdzie pracuje i ile zarabia?
• Jaki jest jego styl życia?
• Jakie ma hobby i czym zajmuje się w czasie wolnym?
• Jakie ma potrzeby, które da się zaspokoić przy pomocy naszego produktu lub usługi?
• W jaki sposób dany produkt lub usługa mają rozwiązać ten problem?
Na podstawie tych informacji tworzy się szkielet persony, jednak później najlepiej jest go uzupełnić. O ile odpowiedzi na część pytań można odkryć samodzielnie, bez bezpośredniego kontaktu z grupą docelową, to już informacje o jej potrzebach i problemach dobrze jest poznać, rozmawiając z nią.
Wiedza o grupie docelowej – podstawa sukcesu małego przedsiębiorcy w korzystaniu z Google Ads
Aby marketing internetowy przy użyciu narzędzia od Google był skuteczny, trzeba jak najlepiej znać swoją grupę docelową. Jest to szczególnie ważne w przypadku małych firm, gdyż jeżeli niewielka kwota ma przynieść zamierzony efekt, należy wykorzystać ją jak najlepiej i dobrze się przygotować przed wypuszczeniem w sieć pierwszej reklamy.
Na początku powinno się więc stworzyć tak zwaną personę, czyli obraz idealnego klienta. Należy odkryć jak najwięcej informacji o swojej grupie docelowej i powinny być one jak najbardziej szczegółowe. Wszystko powinno się na bieżąco zapisywać.
Istnieją co prawda narzędzia do skutecznej reklamy w Internecie, które pozwalają odkrywać potrzeby i problemy grup docelowych bez rozmowy z nimi, jednak są one bardzo drogie i zupełnie niezrozumiałe dla przedsiębiorcy samodzielnie zajmującemu się marketingiem swojego biznesu.
Wyjście do swojej grupy docelowej i zadawanie jej pytań nic nie kosztuje. Można rozmawiać z nią na forach internetowych i w mediach społecznościowych. W wielu przypadkach wystarczy tylko czytać wypowiedzi internautów zamieszczone w takich miejscach. Są one istną kopalnią informacji o ich codziennym życiu, zwyczajach, problemach, doświadczeniach i pragnieniach. Warto na dłuższy czas zanurzyć się w fora internetowe i portale społecznościowe. Dzięki naszej obecności pozyskamy z nich jak najwięcej informacji, dzięki którym nasza świadomość reklamowa radykalnie się zwiększy.
Odkrywanie słów kluczowych – czemu służy i jak zrobić to za darmo
Posiadając już wszystkie kluczowe informacje, powinno się jeszcze sprawdzić, jakich słów używają internauci, szukający danego produktu lub usługi w Internecie. Wiele takich słów, fraz i określeń można wynotować sobie już podczas poprzedniego etapu budowania persony. Wielu przedsiębiorców dziwi się, że klienci często używają zupełnie innego języka niż ten branżowy. Wpisują w wyszukiwarkę frazy, które często nie są oczywiste. Klient nie musi bowiem wiedzieć, co jak się nazywa, jednak posiada konkretne potrzeby, które chce zaspokoić.
Narzędzia wspomagające kampanie Google Ads
Chociaż wiele narzędzi do badania słów kluczowych jest przeznaczonych na potrzeby agencji i większych przedsiębiorców i są to narzędzia płatne, to istnieją jednak darmowe sposoby na ich odkrycie. Najprostszym z nich jest po prostu sama wyszukiwarka Google, a konkretnie jej pasek wyszukiwania. Kiedy zacznie się w niego wpisywać zapytania, otrzymuje się więcej sugestii, którymi są właśnie używane przez internautów słowa kluczowe. Dodatkowo, gdy wybierze się już jakąś frazę i przeniesie się na stronę z wynikami, pod spodem dostępne są powiązane i bardziej szczegółowe zapytania. Należy spisać te najbardziej przydatne i również w nie kliknąć, by przejść dalej do wyszukiwania i otrzymać więcej zapytań.
Google trends – poznaj tajemne słowa kluczowe
Innym narzędziem, które sprawdzi się znakomicie, będąc całkowicie darmowym, jest Google Trends. Kolejne narzędzie giganta Internetu, które pozwala odkryć modne wśród internautów tematy. Narzędzie pomagające poznać cenną bazę wartościowych słów / fraz kluczowych.
Ostatnim z bardzo przydatnych narzędzi jest Planer Słów Kluczowych Google. Dostępny jest dopiero po założeniu darmowego konta klienta reklamowego Google Ads. Niektórzy korzystają tylko z niego, podczas tworzenia reklamy, jednak warto skorzystać też z wyżej wymienionych pomocy marketingowych.
Tworzenie reklamy kontekstowej (Ads) – ostatni najważniejszy etap
Po zebraniu wszystkich potrzebnych informacji można zabrać się już za tworzenie reklamy. Służy temu wygodny konfigurator. Z jego pomocą można wprowadzić wszystkie dane o swoich idealnych klientach i warto zrobić to jak najdokładniej. Wprowadza się w nim też słowa kluczowe, których internauci będą używać, by znaleźć informacje związane z oferowanymi produktami i usługami. Dodatkowo możemy określić zasięg kampanii w jakim będzie widoczna.
Jeżeli wszystko uzupełni się dokładnie, taka tania reklama w Internecie będzie bardzo skuteczna i mimo bardzo małego budżetu stanie się ona bardzo pomocna, realnie przekładając się na zarobki firmy.
Zobacz również – może Cię zainteresuje?