Reklama na własnym samochodzie jest najtańszą formą promocji. Jest idealną opcją na skuteczne reklamowanie, produktu, własnej firmy czy też oferowanych usługi. Mobilność, możliwość dotarcia do nowych grup odbiorców to główna zaleta grafik reklamowych na samochodach, pojazdach – autach.
JAK WYKONAĆ REKLAMĘ – OKLEIĆ SWÓJ SAMOCHÓD ?
Wbrew pozorom nie jest to bardzo trudna czynność. W zależności od tego, jaki mamy pomysł na swoją reklamę, takiej techniki wykonania będziemy musieli użyć. Najbardziej popularną – znaną i najłatwiejszą do samodzielnego wykonania jest wektorowa grafika reklamowa wycinana z folii samoprzylepnych. Jak się więc „zabrać” do wykonania naszego dzieła?
W pierwszej kolejności należy zacząć od projektu graficznego, czyli co i gdzie ma się znaleźć, w jakiej kolorystyce, w jakiej wielkości i co najważniejsze, na których częściach pojazdu. W zależności od tego jak rozplanujemy umiejscowienie naszych napisów na poszczególnych częściach – fragmentach samochodu, będziemy musieli dopasować rodzaj folii i ewentualnie sposób jej aplikacji. Radzimy początkującym, aby zaczynali od jak najbardziej płaskich powierzchni karoserii. Dlaczego ? – bo reklama w tych miejscach (płaskich) będzie najłatwiejsza do aplikacji – wyklejenia i dodatkowo, cena folii na płaskie powierzchnie będzie tańsza od folii np. wylewanych.
PIERWSZY ETAP – PROJEKTUJEMY GRAFIKĘ NA SWOIM SAMOCHODZIE.
Od tego wszystko się zaczyna. Jest to pierwszy i podstawowy krok, przybliżający nas do celu, jakim ma być oklejone w przepiękną reklamę na samochód. Aby wykonać taki projekt, dobrze by było mieć jakiś program graficzny. Najczęściej używane do projektowania grafik – reklam, są programy ze “stajni” Corela i Adobe. Jeżeli mamy zainstalowany na komputerze którąś z wersji np. Corel Draw, to wystarczy zrobić zdjęcia z prostopadłej pozycji (nie z perspektywy), 2 boków i tyłu pojazdu. Następnie trzeba dokładnie zmierzyć auto w „naturze” – tak abyśmy mogli pracować nad projektem w jakiejś skali. Polecamy używanie skali albo 1:1, albo 1:10. Unikniemy w ten sposób pomyłki przy eksportach plików do programów wycinających lub drukujących naszą zaprojektowaną grafikę. Jeżeli mamy już zdjęcia pojazdu, znamy jego rzeczywiste wymiary, posiadamy komputer i odpowiedni program graficzny, to możemy zacząć projektowanie naszej reklamy.
SKALOWANIE ROZMIARU AUTA – WAŻNY ELEMENT
MAJĄCY WPŁYW NA DOKŁADNOŚĆ ROZMIARU REKLAMY
Rozpoczynamy od wyskalowania autka, na ekranie naszego programu. Jeżeli auto w naturze ma 4,5m długości, to na naszej siatce w programie też musi mieć tę wartość, tak abyśmy mogli określić dokładną wielkości poszczególnych elementów reklamy z jak największą dokładnością w stosunku do oryginalnej wielkości auta. W tym celu, na najbardziej wystające elementy karoserii należy nałożyć markery. Markery to umowne znaczki, które będą naszymi punktami skrajnymi i powinny odpowiadać wymiarowo – rzeczywistym punktom na oryginalnym aucie. Jeżeli ten etap mamy już za sobą, rozpoczynamy pracę właściwą. Przykładowo, posłużymy się założeniem, że robimy prostą czytelną reklamę na samochodzie, która będzie zawierała: Logo firmy, adres siedziby, dane telefoniczne, adres e-mail i oczywiście czytelnie wyeksponowany adres naszej strony www. Rzeczą podstawową jest to, abyśmy elementy takie jak LOGO posiadali w formacie wektorowym. Oczywiście w przypadku jeżeli decydujemy się na opcję grafiki plotowanej – czyli wycinanej komputerowo na ploterze tnącym. Jeżeli logo posiada elementy rastrowe (zdjęciowe) to ten element będzie musiał zostać wydrukowany na foliach – jako grafika bitmapowa. Jeżeli mamy już wszystkie elementy wprowadzone do użytku formatki strony w programie graficznym, to sam etap projektowania, nie jest jakoś specjalnie trudny. Musimy wszystkie treści, które chcemy zawrzeć – umieścić na naszym samochodzie – wprowadzić w jego wirtualnej wersji. Projektowanie reklamy na samochodzie można porównać do układania puzzli. Najlepiej podzielić istotne elementy na osobne bloki informacyjne i powoli cierpliwie, układać je na makiecie – fotografii naszego autka umieszczonego w programie, używając opcji powiększania, zmiany kolorów, justowania tekstu – tak aby projekt reklamy tworzył estetyczną wizję naszej reklamy.
PROJEKT REKLAMY NA SAMOCHODZIE JEST GOTOWY
WYCINAMY LUB DRUKUJEMY ELEMENTY ZAPROJEKTOWANEJ GRAFIKI.
Jeżeli mamy wszystko ułożone zgodnie ze sztuką, czyli w odpowiednich kolorach, w odpowiedniej skali – to jesteśmy gotowi, aby przekazać pliki komputerowe do dalszej obróbki. Szukamy wykonawcy, któremu zlecimy wycięcie naszej reklamy (w przypadku projektu wektorowego), lub wydrukowanie w przypadku grafik rastrowych. Dla celów naszego poradnika zakładamy, że nasz projekt zawiera tylko elementy wektorowe. Jeżeli znaleźliśmy już firmę reklamową, która wytnie naszą pracę, to pamiętajcie aby tę usługę zamówić w wersji z wybraniem folii i przeniesieniem jej na transfer. Zdecydowanie ułatwi to waszą pracę.
Drugim czynnikiem wybranie tej opcji usługi, jest również fakt, że trzeba mieć trochę wprawy w „oskórowaniu folii”. Jeżeli firma reklamowa popełni błąd i uszkodzi wycięte napisy, to poprawi to we własnym zakresie. Jeżeli Wam przytrafi się zniszczenie wybieranych fragmentów wyciętej folii – będziecie musieli zamówić wycinanie raz jeszcze. Dlatego radzimy, aby zamówić kompletną usługę z wybraniem i przeklejeniem na transfer.
GRAFIKA JEST WYCIĘTA – PRZYGOTOWANA NA TRANSFERZE DO KLEJENIA.
ROZPOCZYNAMY APLIKACJĘ FOLI – CZYLI OKLEJANIE WŁAŚCIWE AUTA.
To już ostatni etap naszej pracy. Przed przystąpieniem do oklejania samochodu, pamiętajcie o dokładnym umyciu oraz odtłuszczeniu powierzchni, gdzie mamy zamiar aplikować grafikę. W tym celu należy zrobić to albo metodą domową – czyli zastosować płyn do mycia np. szyb, tylko należy przed użyciem sprawdzić, czy aby nie wchodzi w reakcję z lakierem samochodowym. W przypadku podejścia bardziej profesjonalnego, stosujemy specjalistyczne odczynniki przeznaczone do przygotowania powierzchni karoserii. Producenci to: AVERY, 3M, Oracal.
Jeżeli mamy etap odtłuszczenia karoserii za sobą, przystępujemy do rozplanowania ułożenia naszych elementów na samochodzie, zgodnie z wymiarami jakie zaprojektowaliśmy, Aby grafiki – elementy naszego projektu wykleić równo i zgodnie z założonym projektem, dla ułatwienia przygotujmy sobie paski taśmy lakierniczej najlepiej papierowej, która to taśma będzie stanowiła bazowe linie pomocnicze pod klejone elementy. Samo klejenie reklamy – to już czynność stosunkowo łatwa, zwłaszcza, gdy mamy przygotowane elementy na folii lub papierze transferowym. Tu pozostają nam czynności znane z klejenia standardowych naklejek, nalepek, wlepek – które z pewnością już kiedyś przyklejaliście innych powierzchniach – nie koniecznie w celach reklamowych.
Życzymy powodzenia a w przypadku wątpliwości lub dodatkowych pytań – jesteśmy do dyspozycji i służymy pomocą .