Upominki reklamowe
Upominki – duże znaczenie małych gadżetów.
Upominki reklamowe czy mają sens?. Często można spotkać się z różnymi pytaniami dotyczącymi tego, czy firmy powinny korzystać z upominków oraz gadżetów reklamowych. Powinna nas zastanowić tutaj kwestia tego, że światowe firmy jak najbardziej budują swoją potęgę czy swój wizerunek w oparciu właśnie także o gadżety reklamowe.
Dlaczego korzystanie z upominków reklamowych może przynieść wymierne korzyści dla każdej firmy? W jakie upominki reklamowe należy zainwestować? Jak wybrać najlepszy rodzaj gadżetu reklamowego do poszczególnych typów firm? Kiedy i komu w zasadzie powinny być one wręczone? O tym wszystkim powiemy właśnie poniżej…
Upominki reklamowe – drobne gadżety o wielkim potencjale
Warto jednak na wstępie tylko napomknąć nieco o ogólnej zasadzie działania takich upominków – gadżetów. Otóż warto zauważyć, że dzisiaj absolutna większość potencjalnych klientów ma serdecznie dość agresywnych reklam, dobiegających z ekranów telewizyjnych, czy też przerywających nagle ulubiony film na laptopie. Reklam nachalnych, reklam mało subtelnych które tylko krzyczą „kup mnie”. One także na swój agresywny sposób działają, jednak warto także czasem ukoić zmysły naszych obecnych i potencjalnych klientów czymś delikatniejszym. I tu właśnie na scenę wkraczają gadżety reklamowe.
Upominki reklamowe,
bez względu na to, czym dokładnie są – w jakiej formie występują, w pewien sposób swoim wyglądem muszą nawiązywać do danej firmy albo jej produktu. Najczęściej jest to logo z nazwą firmy albo też nazwa np. sprzedawanego leku. Warto także dany gadżet reklamowy utrzymać w tonacji podobnej do charakterystycznych dla firmy barw.
Przykładowo jeśli firma to szanowana i renomowana kancelaria adwokacka, posługująca się często zieloną barwą, to warto, aby gadżety reklamowe także miały gdzieś w sobie właśnie taką barwę w tym odcieniu. Dlaczego w zasadzie jest to takie istotne?
Otóż dając upominki reklamowe budujemy pozytywny wizerunek firmy na poziomie podświadomym. Przytoczmy tu bardziej konkretny przykład. Nasz wieloletni klient w dowód uznania i podziękowania z naszej strony dostaje od nas piękną filiżankę z logo firmy. Jest to bardzo ładny – wyselekcjonowany i z górnej półki przedmiot. Zatem przychodząc do domu czy do biura, w jakiś nawet nieświadomy sposób chwali się tym gadżetem. Koledzy z pracy z kolei patrzą codziennie, jak zadowolony, popija on kawę ze swojej pięknej filiżanki. Część osób nie zapamiętuje świadomie nawet nazwy firmy, co ciekawe – nawet sam obdarowany o niej zapomina. Jednak kiedyś którakolwiek z tych osób zobaczy kiedyś logo naszej firmy, od razu nabierze zaufania i pozytywnych przeczuć. Co więcej – jeśli jakaś z tych osób będzie szukała firmy o charakterze podobnym do naszej, to całkowicie nieświadomie pomyśli o nas.
Dawanie upominków reklamowych przypomina zatem nieco świadome budowanie intuicji. Czy jednak każdy gadżet reklamowy będzie w ten sposób działał? Tak – w zasadzie każdy. Oczywiście pod warunkiem, że będzie on dobrze zaprojektowany i wykonany na odpowiednim wysokim poziomie.
Warto jeszcze w tym momencie wspomnieć o tym, że jako ludzie dostając coś, mamy naturalny odruch chęci rewanżu. W związku z tym klienci dostając upominek reklamowy, często całkowicie podświadomie chcą za niego podziękować swoją lojalnością, dalszym korzystaniem z naszych usług, tudzież namówieniem innych osób, by z nich korzystali.
Upominki reklamowe – najważniejsze informacje
Co może stać się takim upominkiem reklamowym?
W zasadzie wszystko. Oczywiście jednak ograniczają nas tutaj finanse oraz przydatność danych gadżetów. Przykładowo – nikt nie będzie raczej dawał krzesła w formie upominku reklamowego. Co jednak trzeba w tym momencie stanowczo podkreślić to fakt, że takie gadżety reklamowe powinny być odpowiednio dobrane do firmy, którą mają zareklamować. Przykładowo plastikowe, tanie długopisy raczej nie wzbudzą pozytywnych myśli klienta na temat kancelarii, od której je dostał. W tym przypadku należy zastanowić się nad markowymi rozwiązaniami np. pióro wieczne, zestaw piśmienniczy w eleganckim personalizowanym opakowaniu.
Upominki – kiedy warto je rozdawać i w jakiej formie?
W jakich sytuacjach natomiast takie gadżety reklamowe dobrze się sprawdzą? Otóż możliwości jest wiele. Zasadniczo jednak są one dawane albo osobom mogącym się stać naszymi klientami tudzież jeśli chcielibyśmy, aby się one nimi stały lub też osobom, które już od wielu lat nimi są i chcielibyśmy poprzez drobny upominek im jakoś podziękować.
Istnieją także różne strategie rozdawania takich prezentów. Niektórzy mówią, że najlepsze jest wręczanie upominków reklamowych przy okazji różnych targów, konferencji, spotkań biznesowych itp. Inaczej jednak wręcza się upominki produkowane masowo, związane z pozyskaniem nowych klientów, inaczej zaś ekskluzywne gadżety reklamowe przeznaczone dla wybranych klientów. Poniżej zatem zostaną zaprezentowane różne rodzaje gadżetów reklamowych oraz najważniejsze informacje dotyczące tego, kto i kiedy powinien w nie zainwestować.
Ekskluzywne gadżety – upominki dla firm, czyli reklama na miarę XXI wieku.
Generalnie rzecz ujmując można wyróżnić dwie podstawowe strategie reklamowe. Według tej pierwszej mamy przede wszystkim za zadanie przyciągnąć jak najwięcej nowych klientów. Kierując się zaś drugą, będzie nam zależało raczej na budowaniu lojalności obecnych klientów. Najczęściej jest tak, że firmy realizują naraz te dwie strategie, kładąc jedynie na jedną z nich większy nacisk. Podobnie ekskluzywne gadżety reklamowe – teoretycznie nadają się do obu strategii, jednak w praktyce przeważa budowanie lojalności klientów i ich przywiązania do firmy. Jakie zaś możemy tutaj wyróżnić takie ekskluzywne podarunki reklamowe?
Pióro wieczne – ponadczasowa klasa i elegancja
Utarło się na świecie pewne przekonanie, że piórem piszą wielcy ludzie. Rzeczywiście jednak coś w tym jest – pióra wiecznego często używają lekarze, prawnicy, politycy, pisarze, wykładowcy – generalnie ludzie o wyższej pozycji społecznej. Pióro wieczne reklamowe będzie zatem stanowiło naprawdę doskonały gadżet w momencie, jeśli będziemy chcieli z nimi nawiązać współpracę albo też podziękować za lojalność.
Zestaw piśmienniczy – estetyczny i praktyczny upominek
Warto jeszcze pomyśleć o zestawie piśmienniczym. To już nie jest tak ekskluzywny podarunek jak pióro wieczne, niemniej i tak doskonale się sprawdzi. Zestaw piśmienniczy szczególnie będzie dobrym upominkiem reklamowym dla różnego rodzaju bankierów, urzędników, dyrektorów czy też nauczycieli.
Filiżanka – kubek reklamowy, gadżet o dużym znaczeniu
Warto w tym momencie wrócić nieco do wcześniejszej części artykułu. Tam zostało wspomniane, że przy wręczaniu upominków reklamowych doskonale działa mechanizm naturalnej chęci rewanżu za nie. Warto dodać, że w przypadku gadżetu, jakim jest filiżanka, to podświadome działanie jest naprawdę bardzo silne. Kiedy wręczymy klientowi filiżankę, często później gdy będzie on pił kawę czy herbatę w pracy lub w domu, po usłyszeniu standardowego pytania „Jak Ci smakuje kawa?” czy też zdania „O jaka ładna filiżanka!”, klient odpowie coś w stylu „Kawa pyszna, a zobacz na tę filiżankę i spójrz, od kogo ją dostałam!” albo „No a spójrz, że ta firma mi ją dała!”
Takie filiżanki oczywiście doskonale będą nadawały się jako prezenty od firm związanych
z produkcją czy sprzedażą kawy, herbaty albo innych ciepłych napojów tudzież akcesoriów do nich, jak chociażby ekspresu. Oprócz tego budują też one pewne poczucie wspólnoty. Trudno bowiem nie zauważyć, że jeśli dana osoba codziennie pije z filiżanki z nazwą znanej gazety, to ma z nią coś wspólnego prenumeruje ją, pracuje tam czy też po prostu lubi jej artykuły. Dlatego też akurat filiżanki lepiej nadają się nie upominki reklamowe wręczane wieloletnim klientom…
albo uznanym pracownikom! Dlaczego nie? W końcu oni są też poniekąd naszymi klientami, a ich znajomi i rodzina stanowią doskonałą grupę prekursorów przyszłych klientów!
Teczka konferencyjna – symbol wiedzy i prestiżu
Do gadżetów reklamowych o bardziej ekskluzywnym charakterze należą także eleganckie teczki konferencyjne. Są one dedykowane dla dwóch grup osób – związanych z nauką oraz mających mocne powiązania z biznesem. Taką teczkę konferencyjną na pewno doceni osoba wygłaszająca wykład o badaniach sponsorowanych przez naszą firmę, współpracująca z nami na polu biznesowym itp.
Warto jeszcze wspomnieć na koniec kilka ogólnych kwestii dotyczących ekskluzywnych gadżetów reklamowych. Otóż, żeby działać, muszą one naprawdę być dobrze wykonane. O ile w przypadku zwykłych toreb bawełnianych nikt nie zauważy drobnych niedociągnięć, tak jednak tutaj będą one naprawdę bardzo mocno widoczne i nie będą prezentować się dobrze.
Ponadto takie ekskluzywne gadżety reklamowe budują także wizerunek firmy jako prosperującej, dobrze i pewnie ulokowanej na rynku. Firmy naprawdę dbającej o swoich klientów.
Warto jeszcze dodać, że powyżej przedstawione zostały tylko pewne, minimalistyczne propozycje dotyczące gadżetów reklamowych. Upominkiem reklamowym może stać się naprawdę wiele rzeczy. Przykładowo jeśli prowadzimy firmę produkującą galanterię skórzaną, takim ekskluzywnym gadżetem mogą być portfele, wizytowniki, etui na telefon z logo firmy.
Zwyczajne, niezwyczajne upominki reklamowe.
Wiele zostało tutaj powiedziane o ogólnej zasadzie gadżetów reklamowych oraz o ich mniej znanej, ekskluzywnej odsłonie. Warto na koniec zatem powiedzieć co nieco o zwyklejszych gadżetach reklamowych. Zasadniczo działają one dokładnie na tej samej zasadzie co ekskluzywne. Różnią się jednakże pewne cele.
W przypadku tańszych gadżetów reklamowych bardziej chodzi nam o to, aby przyciągnąć nowych klientów. Co więcej – tutaj już nie obowiązują zasady, że są one przeznaczone jedynie dla ludzi o wysokiej pozycji społecznej. Warto jeszcze podkreślić, że tańsze gadżety mają szersze możliwości budowania wizerunku firmy. Przykładowo ekologiczne torby z nadrukiem wskazują na to, że firma dba o środowisko, kubki z logo radia budują miła atmosferę i sprawiają, że podchodzimy z bardziej pozytywnym nastawieniem do danej firmy, a koszulki z nadrukiem budują mocne poczucie wspólnoty.
Podsumowując – gadżety reklamowe i upominki stanowią mało inwazyjna formę reklamy, w którą naprawdę warto zainwestować.